Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Architektura pražského metra v 80. letech

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F22%3AN0000052" target="_blank" >RIV/75032333:_____/22:N0000052 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://zpp.npu.cz/" target="_blank" >https://zpp.npu.cz/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Architektura pražského metra v 80. letech

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Třetí díl minisérie o architektuře pražského metra se tentokrát věnuje úsekům uvedeným do provozu v 80. letech 20. století. Chronologicky tak navazuje na předchozí díly věnované prvním dvěma úsekům linek A a C dokončeným roku 1980. Hlavním počinem 80. let je výstavba trasy B, při níž došlo k završení základního trojúhelníku přestupních stanic v centru města, který zůstává dodnes nezměněn. V té době byla zároveň prodloužena trasa C do Nádraží Holešovice a trasa A do Strašnické. Po rozmanitém užití kamene, keramiky a eloxovaného hliníku na trasách A a C přichází trasa B s progresivním užitím dalšího materiálu typického pro československou architektonickou a výtvarnou tvorbu – skla. V průběhu výstavby trasy I. B vyvrcholila československo-sovětská spolupráce, když sovětští tvůrci pojednali stanici Moskevskou v Praze a československá strana stanici Pražskou v Moskvě. Příspěvek přibližuje jak původní podobu, tak i změny, které stanice zasáhly za posledních 30 let, a z toho vyplývající památkový potenciál tohoto rozsáhlého souboru.

  • Název v anglickém jazyce

    Architecture of the Prague metro in the 1980s

  • Popis výsledku anglicky

    The third part of the miniseries on the architecture of the Prague metro is devoted to the sections put into operation in the 1980s. It is a chronological continuation of the previous parts devoted to the first two sections of lines A and C completed in 1980. The main achievement of the 1980s was the construction of Line B. After the varied use of stone, ceramics and anodized aluminum on routes A and C, route B saw the progressive use of another material, glass, typical of Czechoslovak architectural and artistic creation. The article presents both the original form and the changes that have affected the station over the last 30 years and the resulting heritage potential of this large aggregate.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zprávy památkové péče

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    82

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

    401-420

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus