Neformální vzdělávání v oboru památkové péče realizované v rámci vzdělávání Národním památkovým ústavem
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75032333%3A_____%2F23%3AN0000028" target="_blank" >RIV/75032333:_____/23:N0000028 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.kuv.upol.cz/post/neform%C3%A1ln%C3%AD-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-v-oboru-pam%C3%A1tkov%C3%A9-p%C3%A9%C4%8De-realizovan%C3%A9-v-r%C3%A1mci-celo%C5%BEivotn%C3%ADho-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-np%C3%BA" target="_blank" >https://www.kuv.upol.cz/post/neform%C3%A1ln%C3%AD-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-v-oboru-pam%C3%A1tkov%C3%A9-p%C3%A9%C4%8De-realizovan%C3%A9-v-r%C3%A1mci-celo%C5%BEivotn%C3%ADho-vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD-np%C3%BA</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Neformální vzdělávání v oboru památkové péče realizované v rámci vzdělávání Národním památkovým ústavem
Popis výsledku v původním jazyce
Text představuje přehled vzdělávacích programů v oboru památkové péče, projektovaných v rámci celoživotního učení Národním památkovým ústavem, příspěvkovou organizací Ministerstva kultury ČR. Zpráva v úvodu seznamuje se vzděláváním dospělých a jeho kategorizací v rámci CŽU. Následující stať je věnována historickým souvislostem vzdělávání dospělých v Národním památkovém ústavu. Seznamuje s jednotlivými výstupy dlouhodobé koncepce rozvoje Národního památkového ústavu 2019–2023 (DKRVO – Metody zpřístupnění památkového fondu pro celoživotní vzdělávání), které se dotýkají profesního, zájmového, ale i občanského vzdělávání v NPÚ. Do souvislostí jsou dány pojmy, jako je neformální vzdělávání, památková péče, památkářské kompetence v praxi úředníka, specialita pro památkovou obnovu, terénní řemeslné workshopy, význam vzdělávání seniorů a mezigeneračního učení. Předloženy jsou i možnosti osvojování si hodnot a významu kulturního dědictví u osob se speciálními potřebami. V neposlední řadě studie osvětluje, jak důležitou úlohu ve výchově a vzdělávání oboru památkové péče má vedle vzdělávání formálního vzdělávání neformální.
Název v anglickém jazyce
Informal education in the field of historic preservation provided by the National Heritage Institute within the lifelong learning
Popis výsledku anglicky
In the presented study is demonstrated the importance non-formal education in building a positive relationship to cultural heritage. In this study is offered an inside into lifelong educational programs dealing with cultural heritage, organised by the National Heritage Institute (NHI), state-funded institution administrated under Ministry of Culture, Czech Republic. The study is opened by a short introduction to the adult education and its categorisation within lifelong learning. This intro is followed by an overview of historical circumstances of adult education in NHI. Subsequently are presented the outcomes of ministerial funding, supporting the lifelong learning at the NHI with a wide variety of interrelated topics (cultural heritage and the competence of a clerk in civic administration, particularities of conservation; workshops of handcraft; significance of education of older adults and intergenerational communication). Further on are introduced some methods of presentation of cultural heritage to the persons with special needs.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Kultura, umění a výchova
ISSN
2336-1824
e-ISSN
2336-1824
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
1-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—