Stavba a plavba šífů na Vltavě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75075741%3A_____%2F21%3AN0000008" target="_blank" >RIV/75075741:_____/21:N0000008 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Stavba a plavba šífů na Vltavě
Popis výsledku v původním jazyce
Publikace přináší principiálně nové poznatky o průběhu splavňování Vltavy v 17., 18. a 19. století a objasňuje ekonomické důvody masivního rozvoje lodního stavitelství v jižních Čechách v letech 1825 až 1860. Zabývá se vývojem vltavské vodní cesty, užívaných typů dřevěných nákladních lodí od roku 1550 do kanalizace Vltavy v letech 1896 až 1945 a soustřeďuje se na obchodní model, který vedl k dramatickému růstu produkce velkých dřevěných nákladních lodí v 2. a 3. čtvrtině 19. století a specifické podobě jejich vývozu do Saska a Braniborska. Detailně ukazuje způsob stavby těchto plavidel, tzv. cíl, a jejich náhradu tzv. kýlovými loděmi, které již mohly být vlečeny remorkéry. Poslední část knihy je věnována velkým dřevěným nákladním lodím ve službách turismu, zejména při splavování Svatojánských proudů od 90. let 19. století do 30. let 20. století. Součástí knihy jsou obsáhlé dodatky, zahrnující nákladní plavidla bez vlastního pohonu, registrovaná v letech 1923 až 1937, vybrané legislativní normy, které v 19. a na počátku 20. století regulovala plavbu na Vltavě. Kniha zahrnuje také orientační soupis plavců a ikonografii vltavské plavby. Výstup byl připraven v souladu s Koncepcí vědy a výzkumu NZM, konkrétně Výzkumný záměr II., aktivita č. 14 - Lesnictví, lesní hospodářství a myslivost.
Název v anglickém jazyce
Wooden Barges on the Vltava River: Construction and Navigation
Popis výsledku anglicky
This publication provides a substantial amount of new information about how longer stretches of the Vltava river became accessible by boat during the 17th, 18th and 19th centuries. This book also explains the economic causes behind the massive development of shipbuilding in South Bohemia between 1825 and 1860. It examines the development of the Vltava river waterway and the types of wooden cargo ships used between 1550 and the canalisation of the Vltava between 1896 and 1945. This book also focuses on the business model that led to the dramatic increase in the production of large wooden cargo ships in the second and third quarters of the 19th century and their export to Saxony and Brandenburg. It describes in detail how these vessels were constructed, and their replacement by keelboats, which can be towed by tugboats. The last section of this publication discusses large wooden cargo ships used for tourism, particularly on a stretch of fast flowing water on the Vltava River called St John's rapids, between the 1890s and the 1930s. This book includes extensive appendices, covering self-propelled cargo vessels registered between 1923 and 1937 as well as selected legislative norms that regulated navigation on the Vltava river in the 19th and early 20th centuries. This book also contains a list of navigators and images related to navigation on the Vltava river. This research was carried out in accordance with the National Museum of Agriculture’s (NMA) Science and Research Concept, specifically Research Intent II., Activity No. 14 - Forestry, Forestry and Hunting.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-88270-20-1
Počet stran knihy
166
Název nakladatele
Národní zemědělské muzeum, s. p. o.
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS knihy
—