Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F16%3AN0000037" target="_blank" >RIV/75112779:_____/16:N0000037 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Návraty (ne)dávných dějin v českých filmech po roce 1989

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola naplňuje autorovu definici „filmové medievistiky“, tedy oba aspekty daného fenoménu. Jednak se zabývá filmovými reprezentacemi středověku, resp. „dlouhého středověku“ (J. Le Goff), a jednak medievistiku používá jako metodu, analytický nástroj čili „dešifrovací stroj“, pracující na mytologicko-sémiotickém principu. V prvním případě se kapitola zaměřuje na skromný raný klastr tvořený dvojící „středověkých“ snímků V erbu lvice (r. L. Ráža, 1994) a Řád (r. P. Hvižď, 1994), kterým se téma starších dějin ve filmu na dlouhou dobu odmlčelo, vyčerpalo. Oba snímky se přitom vracely k tvorbě 60. let; inspirovaly se hlavně Vláčilovými historickými filmy (Marketou Lazarovou a Údolím včel). Další klastr charakterizují žánrové experimenty se středověkou látkou: Ať žijí rytíři! (r. K. Janák, 2009; dobrodružný, dětský, resp. rodinný) či Jménem krále (r. P. Nikolaev, 2009; středověká detektivka) atd. V erbu lvice a posléze ještě Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (r. P. Nikolaev, 2013) jsou zástupci přístupu, který by se dal případně označit jako „religiózní realismus“. Specifickou dvojici konečně tvoří dvojice televizních projektů, realizovaných u příležitosti výročí, k uctění památky dvou historických osobností, a sice Jana Husa a Karla IV.: Jan Hus (r. J. Svoboda, 2015) a Hlas pro římského krále (r. V. Křístek, 2016). Druhý (metodologický) aspekt je zastoupen hlavně televizní minisérií Hořící keř (r. A. Holland, 2012), takto vykládané jako exploatace symbolu (archetypu) mučedníka a jako variace na „mýtus o konci světa a jeho obrodě“, tedy na „mýtus o návratu krále“. V české vzpomínkové kultuře hraje přitom „husovský“ mučedník zásadní roli (představa národa se zrcadlí v obraze mučedníka).

  • Název v anglickém jazyce

    The return of (not so) recent history to Czech film after 1989

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter fulfills the author’s definition of “film medieval studies”, i. e. both aspects of the phenomenon. First, it deals with the film representations of the Middle Ages (the “Long Middle Ages”); second, it uses medieval studies as an analytical tool or a “decoder” working on the mythological, semiotic principle. First, the chapter focuses on a limited early cluster of two “medieval” films, V erbu lvice (In the Coat of Arms of Lioness, dir. L. Ráža, 1994) and Řád (Order, dir. P. Hvižď, 1994), as these were the last two films dealing with the “ancient” history for many years to come. Both films were inspired by works from the 1960s (in particular, they found inspiration in František Vláčil’s historic films). The next cluster is characterized by genre experiments with the medieval material: Ať žijí rytíři! (Little Knight’s Tale, dir. K. Janák, 2009; drama, family/children’s film), Jménem krále (In the Name of the King, dir. P. Nikolaev, 2009; medieval crime fiction) etc. In the Coat of Arms of Lioness and later Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (Cyril and Methodius – Apostles of the Slavs, dir. P. Nikolaev, 2013) represented an approach that could be defined as “religious realism”. At last, the author looks at a specific duo of TV projects dedicated to the anniversary of two important historic figures, Jan Hus and Charles IV: Jan Hus (dir. J. Svoboda, 2015) and Hlas pro římského krále (A Vote for the King of Romans, dir. V. Křístek, 2016). The second, methodological aspect is mostly represented by a TV mini-series Hořící keř (Burning Bush, dir. A. Holland, 2012), interpreted as an exploitation of the archetype of the martyr and as the variation on the “myth about the end of the world and its renewal,” i. e. the “return of the King” myth. In Czech memory tradition, the figure of Hus-like martyr plays a key role – the idea of the nation is mirrored in the image of the martyr.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AB - Dějiny

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Film a dějiny 6. Postkomunismus (Proměny českého historického filmu po roce 1989)

  • ISBN

    978-80-87912-59-1

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    170-192

  • Počet stran knihy

    216

  • Název nakladatele

    Ústav pro studium totalitních režimů

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly