Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Návrat krále. Paměť a mýtus (Úvod – Imaginace totality/paměti)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F20%3A00007969" target="_blank" >RIV/75112779:_____/20:00007969 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.ustrcr.cz" target="_blank" >http://www.ustrcr.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Návrat krále. Paměť a mýtus (Úvod – Imaginace totality/paměti)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Kapitola analyzuje film Král Šumavy (r. K. Kachyňa, 1959), výrazný "film paměti" (Erinnerungsfilm), právě na základě jeho paměťové a mytické („paradigmatické“) funkce, podmíněné recepcí, tedy sledovaností či návštěvností a diváckým ohlasem.

  • Název v anglickém jazyce

    The return of the king. Memory and myth (Introduction – Imagination of totality/memory)

  • Popis výsledku anglicky

    P. Kopal in his first chapter explains why King of Šumava was included in the “elite series” Czech Cinema, and presents it as a “film of memory (Erinnerungsfilm) par excellence. Kopal acquaints readers with the problems relating to the memory and myth (“paradigmatic”) functions of the film, particularly so far as reception is concerned (attendance figures and response on the part of viewers). He deals with film (in general, and with the King of Šumava in particular) in the context of the study of memory, of cultural memory (J. Assmann, A. Assmann etc.). He defines myth in its traditional, original sense, as an “ideal example”. He stresses that the mythic function, similarly to the function of memory depends, (in the given case of film), on its reception. Getting the “wheels of memory” in motion demands „social energy (i. e. audience)”. And this is the ultimate condition for bringing the “ideal examples” to life, to presence. The “memory content”, mythic content, is not sufficient in itself. The mythic structure of the King of Šumava may not be as apparent as in other films, but, in this particular case, we could be dealing with a „living myth“– perhaps giving the answer to some of the key (and at the same time most trivial) questions related to the propaganda film.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Král Šumavy: komunistický thriller

  • ISBN

    978-80-88292-23-4

  • Počet stran výsledku

    30

  • Strana od-do

    26-55

  • Počet stran knihy

    594

  • Název nakladatele

    Academia; ÚSTR; Casablanca

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly