Návrat krále II. Mýty a symboly: aplikace „filmové medievistiky“ (Dokončení – Imaginace totality/liminarity)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F20%3A00007970" target="_blank" >RIV/75112779:_____/20:00007970 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.ustrcr.cz" target="_blank" >http://www.ustrcr.cz</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Návrat krále II. Mýty a symboly: aplikace „filmové medievistiky“ (Dokončení – Imaginace totality/liminarity)
Popis výsledku v původním jazyce
Analýza filmu Král Šumavy (r. K. Kachyňa, 1959) je založena na „reverzním“ přístupu. Vychází z myticko-rituální (liminární) podstaty komunismu i jeho „nejdůležitějšího umění“. Z hlediska typologie lze na Krále Šumavy pohlížet jako na (re)verzi „mýtu o konci světa a jeho obrodě“, mýtu o „návratu krále“, jinak též jako na průběh (přechodového, iniciačního) rituálu – s výraznou liminární fází, žánrově přitom odpovídající hororu nebo thrilleru.
Název v anglickém jazyce
The return of the king II. Myths and symbols: the application of “film medieval studies” (Completion – Imagination of totality/liminality)
Popis výsledku anglicky
The chapter follows on from the author’s study in the first section, and is based on the mythical-ritual (liminal) basis of Communism and of its “most important art”. In order to understand the traditional system “it is enough to know myths and decode symbols”, the fixed patterns and meanings passed down to modern society by the “long Middle Ages”. In terms of typology, King of Šumava can be seen as a “humanised” eschatology, a version of the “myth of the end of the world and its renewal”, more precisely as the “myth of the return of the king”. We are in fact following the story of a rite of passage (initiation rite), with a prominent liminal phase, but which in terms of genre corresponds to a horror story or thriller. “Film medieval studies” are primarily concerned with the most important source for medievalism (or neomedievalism), in other words cinematic or audio-visual representations of the Middle Ages. In addition – and this is the case here – they provide an instrument or method for analysis. On the basis of a mythological and semiotic analysis it is possible to determine (decode, unmask, and define) and classify the mythical and symbolic basis, whether it is a case of a consolidating myth or of labelling an enemy, the basic approaches of political propaganda. Among other sources, “film medieval studies” draw on the semiotics / semantics of the “Tartu School” (well known for its film and mythology studies; Vyacheslav Ivanov, Vladimir Toporov, and Thomas Gamkrelidze; the semantics of myth, the linguistic and expressive structure of rituals and their transfer from the time of Indo-European unity to the modern period, etc.). It is in fact a complex of primarily mythological, religious-studies, and historical-anthropological instruments, which are used in particular in medieval studies. The disadvantage of medieval studies as a “decoding machine” (working on mythological-semiotic principles) lies in the necessary explanatory digressions.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Král Šumavy: komunistický thriller
ISBN
978-80-88292-23-4
Počet stran výsledku
36
Strana od-do
299-434
Počet stran knihy
594
Název nakladatele
Academia; ÚSTR; Casablanca
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—