Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Návrat krále II. Mýty a symboly: aplikace „filmové medievistiky“ (Dokončení – Imaginace totality/liminarity)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F75112779%3A_____%2F20%3A00007970" target="_blank" >RIV/75112779:_____/20:00007970 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.ustrcr.cz" target="_blank" >http://www.ustrcr.cz</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Návrat krále II. Mýty a symboly: aplikace „filmové medievistiky“ (Dokončení – Imaginace totality/liminarity)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Analýza filmu Král Šumavy (r. K. Kachyňa, 1959) je založena na „reverzním“ přístupu. Vychází z myticko-rituální (liminární) podstaty komunismu i jeho „nejdůležitějšího umění“. Z hlediska typologie lze na Krále Šumavy pohlížet jako na (re)verzi „mýtu o konci světa a jeho obrodě“, mýtu o „návratu krále“, jinak též jako na průběh (přechodového, iniciačního) rituálu – s výraznou liminární fází, žánrově přitom odpovídající hororu nebo thrilleru.

  • Název v anglickém jazyce

    The return of the king II. Myths and symbols: the application of “film medieval studies” (Completion – Imagination of totality/liminality)

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter follows on from the author’s study in the first section, and is based on the mythical-ritual (liminal) basis of Communism and of its “most important art”. In order to understand the traditional system “it is enough to know myths and decode symbols”, the fixed patterns and meanings passed down to modern society by the “long Middle Ages”. In terms of typology, King of Šumava can be seen as a “humanised” eschatology, a version of the “myth of the end of the world and its renewal”, more precisely as the “myth of the return of the king”. We are in fact following the story of a rite of passage (initiation rite), with a prominent liminal phase, but which in terms of genre corresponds to a horror story or thriller. “Film medieval studies” are primarily concerned with the most important source for medievalism (or neomedievalism), in other words cinematic or audio-visual representations of the Middle Ages. In addition – and this is the case here – they provide an instrument or method for analysis. On the basis of a mythological and semiotic analysis it is possible to determine (decode, unmask, and define) and classify the mythical and symbolic basis, whether it is a case of a consolidating myth or of labelling an enemy, the basic approaches of political propaganda. Among other sources, “film medieval studies” draw on the semiotics / semantics of the “Tartu School” (well known for its film and mythology studies; Vyacheslav Ivanov, Vladimir Toporov, and Thomas Gamkrelidze; the semantics of myth, the linguistic and expressive structure of rituals and their transfer from the time of Indo-European unity to the modern period, etc.). It is in fact a complex of primarily mythological, religious-studies, and historical-anthropological instruments, which are used in particular in medieval studies. The disadvantage of medieval studies as a “decoding machine” (working on mythological-semiotic principles) lies in the necessary explanatory digressions.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Král Šumavy: komunistický thriller

  • ISBN

    978-80-88292-23-4

  • Počet stran výsledku

    36

  • Strana od-do

    299-434

  • Počet stran knihy

    594

  • Název nakladatele

    Academia; ÚSTR; Casablanca

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly