Slovní úlohy jako klíč k aplikaci a porozumění matematickým pojmům
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 20 (SGA0201600001)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
16-06134S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Context problems as a key to the application and understanding of mathematical concepts
Anotace anglicky
The project’s aims are to identify causes of lasting problems of Czech pupils when solving context (word) problems and ways to overcome them. Via linguistic, psychological and mathematical analyses of word problems in textbooks, international mathematical studies and existing research results, linguistic, psychological and structural parameters influencing word problems difficulty will be identified. Pupils of 4 age groups from the whole primary school will be studied. For each group, 4 mathematical tests with word problems will be made in which these parameters vary. Pupils will first be tested for mathematical and linguistic competences. Next, they will take part in two to four stages of mathematical testing. The research is of a mixed design: the data will be analysed qualitatively to identify phenomena describing pupils’ strategies and mistakes and then quantitatively to describe relationships between levels of linguistic and mathematical competences for pupils of different ages. Results will be used to inform subsequent research and teaching practice.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Cílem projektu bylo identifikovat lingvistické, matematické a psychologické parametry tzv. slovních úloh ovlivňujících jejich obtížnost a prozkoumat vliv změn (některých) těchto parametrů. Celkově lze konstatovat, že cíle projektu byly splněny. Bylo přislíbeno i vyprodukováno značné množství publikací, bohužel jen malá část výstupů směřuje k mezinárodnímu publiku.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2016
Ukončení řešení
11. 12. 2020
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 4. 2018
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP21-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
12. 4. 2021
Finance
Celkové uznané náklady
5 529 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 529 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč