Autonomní systém pro detekci rizikových situací v dopravě založený na analýze obrazových sekvencí
Cíle projektu
Hlavním cílem projektu je výzkum a vývoj moderního autonomního systému pro detekci rizikových situací v dopravě. Navrhovaný systém bude snímat pomocí kamerového modulu pohyb vozidel při průjezdu křižovatkou a na základě jejich trajektorií vyhodnotí v reálném čase zda nedochází k rizikové situaci (nehodě), která by mohla ohrozit účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při detekci rizikové situace bude tato informace předána k dalšímu zpracování, jehož primárním cílem bude co nejrychlejší náprava situace a tím zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy. Následné zpracování bude formou vhodného přizpůsobení proměnného dopravního značení a může obsahovat také postupy na případný postih řidiče. Důležitou součástí navrhovaného systému bude statistické vyhodnocení dopravní zátěže obsahující např. počet průjezdů křižovatkou, průměrnou rychlost při průjezdu křižovatkou v daném časovém horizontu, četnost kategorií vozidel dle regulárních výrazů, aktuální hustotu dopravy atd. Tyto data jsou důležitá k optimalizaci dopravního provozu. Dílčím cílem projektu je výzkum a vývoj pokročilého programového vybavení kamerového modulu, který umožní detekci rizikových situací a dopravních přestupků a zpracovává statistické údaje z dopravního úseku. Pro zabezpečení datových přenosů bude využito moderních kryptografických metod. Cílem je zajistit vysokou úroveň zabezpečení systému podle nejnovějších doporučení a tím poskytnout ochranu vůči kybernetickým útokům. Systém dále umožní lokální monitoring okolního prostředí snímáním fyzikálních veličin (teplota, vlhkost, kvalita ovzduší atd.). Navrhovaný systém bude v souladu s cíli inteligentní specializace Dopravní prostředky pro 21. století: Automotive, kde v této oblasti bude zajišťovat zvyšování bezpečnosti na pozemních komunikacích. Vyvinuté pokročilé metody zpracování obrazu a metody zabezpečení telematiky a sběru dat mohou být aplikovány v dalších technologií spadající do vizí chytrých měst (Smart cities), Průmyslu 4.0 a Smart society.
Klíčová slova
Applied CryptographyDetection of Danger SituationsIntelligent Transport SystemCyber SecurityData MonitoringTelematicsImage Processing
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Program
TRIO
Veřejná soutěž
TRIO 4 (SMPO201900001)
Hlavní účastníci
AŽD Praha s.r.o.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2019FV40372
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Autonomous system for detecting dangerous traffic situations based on image sequence analysis
Anotace anglicky
The main goal of the project is the research and development of a modern autonomous system for the detection of the dangerous traffic situations. The proposed system takes advantage of a camera module that detects vehicle trajectories and based on the knowledge it evaluates dangerous situations in real time. If a dangerous situation occurs, the system forwards the information for the further processing. The processing is based on adaptation of the variable traffic sign and may also include procedures for possible driver punishment. The important part of the proposed system will be the statistical evaluation of the traffic load including e.g. the number of intersection crossings in the individual directions, the average speed at intersection in a particular time horizon, the frequency of vehicle categories according to regular expressions and others. The system will also allow local environmental monitoring by measuring physical quantities (temperature, humidity, air quality, etc.). The partial goal is research and development of advanced software that detects traffic violations and processes statistical data from the traffic section. Modern cryptographic methods will be used to secure data transfers. The aim is to ensure a high level of system security according to the latest recommendations to provide protection against cyber attacks. The system is in line with the objectives of intelligent specialization Vehicles for 21st Century: Automotive by maintaining road safety and improving the processes and services for intelligent transport systems. Developed methods for advanced image processing and secure telematics and secure data collection can be further implemented in other technologies such as Smart Cities, Industry 4.0 and Smart Society.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
OECD FORD - hlavní obor
10201 - Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
OECD FORD - vedlejší obor
20201 - Electrical and electronic engineering
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AF - Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi
BC - Teorie a systémy řízení
BD - Teorie informace
IN - Informatika
JA - Elektronika a optoelektronika, elektrotechnika
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt dosáhl všechny stanovené cíle a výstupy projektu mají potenciál ekonomického přínosu pro příjemce. V souladu s programem TRIO byl na základě aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje úspěšně navržen autonomní systém (software) pro detekci rizikových situací v dopravě s využitím znalosti trajektorie a software pro zpracování dat na straně serveru.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2019
Ukončení řešení
30. 6. 2022
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
22. 3. 2021
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Systémové označení dodávky dat
CEP23-MPO-FV-U
Datum dodání záznamu
2. 5. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
18 373 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
11 937 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
6 437 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
18 373 tis. Kč
Statní podpora
11 937 tis. Kč
64%
Poskytovatel
Ministerstvo průmyslu a obchodu
OECD FORD
Computer sciences, information science, bioinformathics (hardware development to be 2.2, social aspect to be 5.8)
Doba řešení
01. 07. 2019 - 30. 06. 2022