Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika
Cíle projektu
Předložená studie se zabývá jednou z klíčových dovedností čtenářské gramotnosti, a to porozuměním čtenému. V současné době je toto téma výzkumně sledováno z hlediska různých paradigmat. Zaměřujeme se na tzv. prekurzory porozumění čtenému, které ve shodě se zahraničními přístupy hledáme v kognitivních i jazykových schopnostech a dovednostech dětí. Záměrem projektu je dále popsat dynamiku i variabilitu rozvoje porozumění čtenému u dětí běžného vývoje, v závislosti na vnitřních i vnějších vlivech, to vše v češtině jakožto transparentním jazyce. Nalezená měřítka porozumění čtenému budeme aplikovat na rizikové skupiny z hlediska čtenářské gramotnosti – děti se specifickou poruchou učení, se specifickou poruchou jazyka, s Aspergerovým syndromem a u slabých čtenářů, s cílem poznání specifických charakteristik í dílčích problémů porozumění čteného. Pro naplnění výzkumných cílů budou konstruovány výzkumné baterie testů vycházející z nejnovějších zahraničních přístupů, s možností využití našimi následovateli.
Klíčová slova
Literacyreading comprehensioncomprehension precursorscognitive prerequisitessyntaxmorphologyphonologyanalytical -synthetic/genetic methodteaching approachesfamily literacy environmentspecific learning disabilitiesspecific language impairmentpoor readersAsperger's syndrome
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 17 (SGA0201300005)
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
13-20678S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Reading comprehension - typical development and its risks
Anotace anglicky
Presented study deals with one of the key reading literacy skills, reading comprehension. This issue is in the present research examined in terms of different paradigms. We focus on the precursors of reading comprehension. In agreement with the foreign approaches we are looking for them among the cognitive and linguistic abilities and skills of children. The aim of the project is to describe the dynamics and variability of the development of reading comprehension of children of normal development, considering internal and external factors. All explored in the Czech language as a language with transparent orthography. Obtained reading comprehension standards will be applied to high-risk groups in terms of literacy: children with learning disabilities, children with specific language impairment, poor readers, children with Asperger syndrome, in order to get to know the specific characteristics and partial problems of reading comprehension. To meet the research aims, battery of tests based on the latest foreign approaches will be designed with the possibility of use for our followers.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50101 - Psychology (including human - machine relations)
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
50103 - Cognitive sciences
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
V rámci projektu byly vyvinuty nové výzkumné nástroje a realizován rozsáhlý sběr dat. Projekt přinesl řadu významných výsledků. Publikace překračují původní plán, který však nebyl příliš ambiciózní. Co se týče zahraničních publikací, podařilo se publikovat ve slovenském a polském časopise - v obou případech Jneimp.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 2. 2013
Ukončení řešení
25. 4. 2017
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
26. 3. 2015
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP18-GA0-GA-U/02:1
Datum dodání záznamu
4. 5. 2018
Finance
Celkové uznané náklady
2 675 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
2 675 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
2 675 tis. Kč
Statní podpora
2 675 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AN - Psychologie
Doba řešení
01. 02. 2013 - 25. 04. 2017