Vizuální geografická informace a její role v geografickém vzdělávání
Cíle projektu
Projekt se zaměřuje na roli vizuálních geografických informací v geografickém vzdělávání. Vizuální geografická informace se ve výuce geografie uplatňuje jako obrazová reprezentace, jež v různé míře abstraktnosti zprostředkovává geografické fenomény a data. Ačkoli žáci práci s vizuální informací vnímají jako atraktivní, nevíme, zda je užití vizuálních geografických informací z hlediska vzdělávacích potřeb žáků ve výuce a v edukačních médiích vždy účelné, tj. zda podporuje u žáků aktivní učení a poznávání. Cílem projektu je zjistit, (1) jaké typy a charakteristiky vizuálních geografických informací napomáhají při utváření geografických znalostí, (2) prostřednictvím interview a pozorování žáků popsat, jaké typy a charakteristiky vizuálních geografických informací žáci 2. st. ZŠ preferují a používají při utváření geografických znalostí, (3) pomocí obsahové analýzy a interview s autory a vydavateli učebnic zjistit a zdůvodnit, jaké typy a charakteristiky vizuálních geografických informací jsou obsaženy v učebnicích zeměpisu a školních atlasech.
Klíčová slova
visualsvisual informationvisual literacygeographical educationeducational media
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 20 (SGA0201600001)
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem / Přírodovědecká fakultaDruh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
16-01003S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Visual geographical information and its role in geography teaching and learning
Anotace anglicky
The project explores the role of visual information in geography education. Visual geographical information represents a key component of geography teaching and learning. It is used as a image/non-verbal representation, which intermediates geographical data and geographical phenomena in various degrees of abstraction. Although pupils find working with visual geographical information attractive, there is a serious lack of research on pupils’ educational preferences and needs as well as on the quality of visual geographical information in educational media. The purpose of the project is (1) to identify key characteristics of geographical visual information that support geographical knowledge acquisition, (2) to investigate what types and features of geographical visual information do lower secondary schools pupils prefer and use in the process of geographical knowledge acquisition (3) to find out/to explain what qualities of visual geographical information are incorporated in Czech geography textbooks and school atlases.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
DE - Zemský magnetismus, geodesie, geografie
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)10508 - Physical geography
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
50701 - Cultural and economic geography
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projekt byl tématicky zaměřený na problematiku vizuálních geografických informací v geografickém vzdělávání. Projekt probíhal podle časového, pracovního a finančního plánu a publikační plán byl dodržen.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2016
Ukončení řešení
31. 12. 2018
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
16. 5. 2018
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP19-GA0-GA-U/01:1
Datum dodání záznamu
12. 6. 2019
Finance
Celkové uznané náklady
3 092 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 042 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
50 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 092 tis. Kč
Statní podpora
3 042 tis. Kč
98%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 01. 2016 - 31. 12. 2018