Heterogenita ve způsobu odpovídaní v dotazníkových šetřeních napříč různými zeměmi, školami a skupinami studentů
Cíle projektu
V rámci mezinárodních výzkumů výsledků vzdělávání jsou sbírána cenná data týkající se žákovských postojů, přesvědčení a učebních zkušeností pomocí dotazníkových položek s hodnoticími škálami. Tato data jsou však náchylná k nepřesnostem způsobeným rozdíly v chování při odpovídání na dotazníkové položky mezi žáky. V tomto projektu užíváme řadu metodologických přístupů pro identifikaci rozdílů v užívání škál (např. dva žáci se stejnou úrovní určitého konceptu se hodnotí na škále rozdílně) a úsilí při odpovídání (rozdíly v míře úsilí vynaloženého žáky při odpovídání na dotazníkové položky). Studujeme rozdíly v chování při odpovídání na dotazníkové položky mezi různými skupinami žáků a jak se toto chování mění v různých letech. Též zkoumáme, jaké jsou vzájemné vztahy mezi užívanými metodologickými přístupy a jak mohou pomoci vysvětlit anomální negativní vztahy na úrovni zemí například mezi žákovským sebehodnocením postojů a žákovskými výsledky, které jsou diskutovány v literatuře. Výsledky projektu zahrnují články v impaktovaných časopisech a recenzovaném časopise.
Klíčová slova
Self-reportsscale usagesurvey effortquestionnaire surveyscross-group comparison
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202100005
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
21-09064S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Heterogeneity in reporting behavior on surveys among different countries, schools and groups of students
Anotace anglicky
International large-scale assessment studies collect valuable data on students’ attitudes, beliefs, and learning experiences using questionnaire items with rating scales. However, such data are prone to inaccuracies due to the differences in students’ reporting behavior. In this project, we use a variety of methodological approaches capturing response scale usage (e.g. two students with the same actual level of a concept assessing themselves on a scale differently) and survey effort (different amounts of effort expended by students while responding to questionnaire items). We investigate the differences in reporting behavior between diverse groups of students and how their reporting behavior differs across different years. We also explore how the approaches are mutually related and how they can explain the anomalous country-level negative relationships between, for example, students’ self-reported attitudes and student achievement, as discussed in the literature. The project’s outcomes include studies in impact factor journals and a peer-reviewed journal.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2021
Ukončení řešení
31. 12. 2023
Poslední stav řešení
—
Poslední uvolnění podpory
10. 3. 2023
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP24-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 5. 2024
Finance
Celkové uznané náklady
3 795 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 795 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 795 tis. Kč
Statní podpora
3 795 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Doba řešení
01. 01. 2021 - 31. 12. 2023