Adresování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků: Etnografie tříd na druhém stupni základních škol
Cíle projektu
Přestože se klade důraz na rovné podmínky ke vzdělávání a naplňování individuálních vzdělávacích potřeb všech žáků, pozornost se typicky upírá na adresování potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo socio-kulturním znevýhodněním. Proto je cílem projektu zjistit, 1) jakými způsoby vyučující (n = 6) zohledňují individuální vzdělávací potřeby každého žáka (n = 50) ve dvou třídách na druhém stupni základních škol a 2) jaké jsou žákovské perspektivy a reakce na zohledňování jejich individuálních vzdělávacích potřeb vyučujícími. Žákovskou diverzitu teoreticky rámujeme konceptem diferencované výuky. Přínosem tohoto projektu je, že detailně zachytí praktiky a perspektivy vyučujících, ale i každého jednoho žáka ve třídě, což v dosavadních výzkumech bylo opomíjeno. K tomu volíme etnografický výzkumný design, který umožňuje vysvětlit zkoumaný fenomén komplexně, díky triangulaci různých zdrojů dat v rámci bohatého datového korpusu. Projekt obohatí poznání v této oblasti 3 studiemi v časopisech indexovaných v databázi WOS a 2 studiemi v časopisech indexovaných v databázi SCOPUS.
Klíčová slova
differentiated instructionstudents' individual educational needsclassroomteachersstudents' perspectivesethnography
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-04764S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Addressing the Individual Educational Needs of All Students: Ethnography of Lower Secondary Classrooms
Anotace anglicky
Although emphasis is placed on equal opportunities for education and the fulfilment of individual educational needs for all students, attention tends to be fixed on addressing the needs of students with special educational needs or sociocultural disadvantages. The aim of this project is thus to explain (1) in what ways do teachers (n = 6) address individual student educational needs (n = 50) in two lower secondary school classrooms and (2) student perspectives on and responses to their individual educational needs being addressed by teachers. We frame student diversity through the concept of differentiated instruction. This project contributes by capturing in detail the practices and perspectives both of teachers and students, something neglected in previous research. The ethnographic research design allows the researched phenomenon to be explained in a complex way—as a result of the triangulation of various data sources within a rich data corpus. The project will enrich the knowledge of this field through three WOS studies and two SCOPUS studies.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
5 715 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 715 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
5 715 tis. Kč
Statní podpora
5 715 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025