Kdo vzdělává budoucí učitele geografie? Sociální reprezentace učitelů a učitelství v učitelské přípravě
Cíle projektu
Univerzitní příprava učitelů ovlivňuje, jak budou studenti učitelství úspěšní ve své školní praxi. Klíčovou roli v přípravě učitelů mají vzdělavatelé učitelů a prostředí univerzitních pracovišť. V navrhovaném projektu se zaměřujeme na představy vzdělavatelů učitelů o učitelích a vyučování. Opíráme se o dvě základní teorie: teorie sociálních reprezentací a teorii sociální konstrukce reality. Pracujeme v rámci tří pracovních balíčků se třemi výzkumnými otázkami: (1) Jaké sociální reprezentace učitelů a učitelství mají vzdělavatelé učitelů na pracovištích připravujících učitele zeměpisu? (2) Jaké sociální reprezentace učitelů a učitelství jsou prezentovány v artefaktech na pracovištích připravujících učitele zeměpisu? (3) Jakou rozmanitost v sociálních reprezentacích učitelů a učitelství tvoří historický a kulturní kontext pracoviště? K zodpovězení otázek využíváme rozhovory, pozorování a analýzu artefaktů získané na vybraných univerzitních pracovištích připravujících učitele geografie v Česku. Výstupem jsou tři studie vydané v zahraničních časopisech (2Jimp a 1Jsc).
Klíčová slova
teacher educationistssocial representationsteachersteachinginitial teacher education
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Masarykova univerzita / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-05562S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Who teaches future geography teachers? Social representations of teachers and teaching in initial teacher education
Anotace anglicky
The initial teacher education (ITE) determines how the graduates succeed in their school practice. Therefore, teacher educationists and the social space of departments play crucial a role. In the proposed project we investigate geography teacher educationists and their images of teachers and teaching. We draw on two theories: social representations theory and social construction of reality theory. We operate with 3 work packages concerning three research questions: What is the content and structure of the social representations of teachers and teaching held by teacher educationists? (WP1); What are the social representations of teachers and teaching represented by the departmental artefacts? (WP2); What is the variation and diversity of social representations of teachers and teaching in individual departments' historical and cultural context? (WP3). We will conduct interviews, on-site observations and artefact analysis at geography departments in Czechia. Three journal articles are the main outcomes of the project (2Jimp a 1Jsc).
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - vedlejší obor
—
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
3 688 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
3 688 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
3 688 tis. Kč
Statní podpora
3 688 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025