LGBT+ identita jako vývojová výzva v prostředí školy: individuální, sociální a institucionální perspektiva
Cíle projektu
Výzkum se zaměřuje na proces coming outu ne-heterosexuálních studentů a studentek, a to z perspektivy jejich, celé školní třídy a vyučujících. Výzkum ověřuje, nakolik pro školní třídy s přítomností ne-heterosexuálních studujících je platný závěr vyplývající ze studií inkluzivního vzdělávání, a sice že diverzita žákovské skupiny při posilování otevřenosti a respektu podporuje pozitivní sociální klima a zefektivňuje proces učení. Výzkum zjišťuje, s čím otevřenost a respekt souvisí a jaké má dopady na prožívání a výkony všech zúčastněných. Výzkum je sérií případových studií se smíšenou metodologií. Každá případová studie (tj. školní třída) je mapována z perspektivy ne-heterosexuálních studujících, ostatních studujících, vyučujících, školního poradenského pracoviště a rodičů. Výzkumný soubor tvoří 35 tříd ZŠ a SŠ, které zahrnují ne-heterosexuální osobu/y. V každé třídě probíhá sběr dat dotazníkovou baterií mezi studujícími a mezi vyučujícími. V 10 vybraných třídách navíc probíhají individuální rozhovory, fokusní skupiny a pozorování, a to opakovaně za účelem mapování změn v čase.
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202300001
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
23-07934S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
LGBT+ identity as developmental challenge in school environment: individual, group and institutional perspective
Anotace anglicky
The research is focused on the process of coming out of non-heterosexual students, from the perspective of them, schoolmates, and teachers. The research verifies whether the following conclusion resulting from studies on inclusive education is valid for school classes with non-heterosexual students: the diversity among students emphasizing openness and respect promotes a positive social climate and streamlines the learning process. The research finds out what openness and respect are related to and what impacts it has on the experiences and performances of all involved. The research is a series of case studies with a mixed methodology. Each case study (ie school class) is examined from the perspective of non-heterosexual students, other students, teachers, the school counseling center, and parents. The research group consists of 35 secondary schools classes that include the non-heterosexual person(s). In each class, data is collected by questionnaires. In addition, individual interviews, focus groups, and observations take place in 10 selected classes.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
OECD FORD - vedlejší obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
AN - Psychologie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2023
Ukončení řešení
31. 12. 2025
Poslední stav řešení
K - Končící víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
29. 2. 2024
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
21. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
4 417 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 417 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
4 417 tis. Kč
Statní podpora
4 417 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);
Doba řešení
01. 01. 2023 - 31. 12. 2025