Řádová studia jako alternativa univerzitního vzdělávání. Příklad česko-moravské kapucínské provincie (1673–1783)
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202500001
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Ústav dějin Univerzity Karlovy a archiv Univerzity Karlovy
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
25-15886S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Religious Orders’ "Studia" as an Alternative to University Education. Case Study of the Bohemian-Moravian Capuchin Province, 1673–1783
Anotace anglicky
The project’s aim is to assess to what extent, in the Czech Lands in the Early Modern Era, private education in religious orders functioned as an alternative or even competition to public university education. It will focus on studia in the Bohemian-Moravian Capuchin province (incl. Silesian convents) since its foundation in 1673 until the dissolution of studia in religious orders in 1783. The research will cover the operation of Capuchin studia, present the study of philosophy and theology as part of religious formation (incl. its impact on individual careers), describe the curriculum, and outline the personalities of teachers (lectors), including a reconstruction and systemisation of their careers. Comparisons will be made with the style of instruction, curriculum, and personnel involved in education organised by other religious orders (Premonstratensians, Cistercians, Dominicans, etc.) and at public universities, which were in the subjects in question for most of the period after the 1620 Battle at the White Mountain (and until mid-18th century) fully under Jesuit control.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
60101 - History (history of science and technology to be 6.3, history of specific sciences to be under the respective headings)
OECD FORD - vedlejší obor
60304 - Religious studies
OECD FORD - další vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
AA - Filosofie a náboženství<br>AB - Dějiny<br>AM - Pedagogika a školství
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
26. 3. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
4 512 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 512 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč