Vše
Vše

Co hledáte?

Vše
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Je jistota v chybných odpovědích nejlepším nekognitivním prediktorem miskoncepcí u žáků různého věku?

Cíle projektu

Ke zjištění miskoncepcí žáků jsou dnes nejčastěji využívané tří až šesti úrovňové (tier) testy. Tyto testy jsou postaveny na hypotéze, že na základě toho, jak jsme si jistí svou odpovědí, je možné v případě, že odpovíme chybně, odlišit neúplné konceptuální porozumění od porozumění mylného (miskoncepcí). Avšak tuto mnoho let využívanou hypotézu začínají někteří odborníci zpochybňovat a považují za ukvapené jen na základě správnosti odpovědi a jistoty v ní usuzovat, zda se jedná o miskoncepci. Cílem tohoto projektu je ověřit výsledky výzkumu zamítajícího uvedenou hypotézu a dále je rozšířit díky zkoumání konceptuálního porozumění u žáků různého věku a zaměření se i na další nekognitivní charakteristiky a jejich sílu predikce miskoncepcí. Výzkumný design zvolený v předchozím výzkumu, který testoval platnost hypotézy, bude adaptován a doplněn o další metody, aby jeho výsledky byly spolehlivější a lépe přenositelné. Konkrétně budou využity tři metody sběru dat – autory vyvinutý 4-tier test a dotazník obsahující škály pro vybrané nekognitivní charakteristiky společně s interview.

Klíčová slova

non-cognitive characteristicmisconceptioncertainty of responseCRIconfidencefour-tier test

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Standardní projekty

  • Veřejná soutěž

    SGA0202500001

  • Hlavní účastníci

    Univerzita Karlova / Přírodovědecká fakulta

  • Druh soutěže

    VS - Veřejná soutěž

  • Číslo smlouvy

    25-16478S

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Is certainty in wrong answers the best non-cognitive predictor of misconceptions in pupils of various ages?

  • Anotace anglicky

    For misconceptions identification, 3- to 6-tier tests are currently the commonly used methods. These tests are built on the hypothesis that based on an individual’s response certainty it is possible to identify if their wrong answer was caused by incomplete or erroneous understanding (misconception). However, this long-used hypothesis is beginning to be questioned by some experts. From their perspective, it is premature to conclude that individuals have misconceptions based only on the answers’ correctness and certainty in them. The project aims to verify the results of the mentioned research and further broaden them by investigating the conceptual understanding in pupils of various ages and paying attention to other non-cognitive measures and their power to predict misconceptions. Moreover, the previously used research design for testing the hypothesis will be enhanced to make it robust. Specifically, a 4-tier test including isomorphic tasks and a survey consisting of scales for selected non-cognitive characteristics will be developed and employed together with interviews.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    50103 - Cognitive sciences

  • OECD FORD - vedlejší obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory
    (dle převodníku)

    AM - Pedagogika a školství
    AN - Psychologie

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 1. 2025

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2027

  • Poslední stav řešení

    Z - Začínající víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-GA0-GA-R

  • Datum dodání záznamu

    25. 2. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    4 287 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    4 287 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč