Je jistota v chybných odpovědích nejlepším nekognitivním prediktorem miskoncepcí u žáků různého věku?
Cíle projektu
Ke zjištění miskoncepcí žáků jsou dnes nejčastěji využívané tří až šesti úrovňové (tier) testy. Tyto testy jsou postaveny na hypotéze, že na základě toho, jak jsme si jistí svou odpovědí, je možné v případě, že odpovíme chybně, odlišit neúplné konceptuální porozumění od porozumění mylného (miskoncepcí). Avšak tuto mnoho let využívanou hypotézu začínají někteří odborníci zpochybňovat a považují za ukvapené jen na základě správnosti odpovědi a jistoty v ní usuzovat, zda se jedná o miskoncepci. Cílem tohoto projektu je ověřit výsledky výzkumu zamítajícího uvedenou hypotézu a dále je rozšířit díky zkoumání konceptuálního porozumění u žáků různého věku a zaměření se i na další nekognitivní charakteristiky a jejich sílu predikce miskoncepcí. Výzkumný design zvolený v předchozím výzkumu, který testoval platnost hypotézy, bude adaptován a doplněn o další metody, aby jeho výsledky byly spolehlivější a lépe přenositelné. Konkrétně budou využity tři metody sběru dat – autory vyvinutý 4-tier test a dotazník obsahující škály pro vybrané nekognitivní charakteristiky společně s interview.
Klíčová slova
non-cognitive characteristicmisconceptioncertainty of responseCRIconfidencefour-tier test
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
SGA0202500001
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Přírodovědecká fakulta
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
25-16478S
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Is certainty in wrong answers the best non-cognitive predictor of misconceptions in pupils of various ages?
Anotace anglicky
For misconceptions identification, 3- to 6-tier tests are currently the commonly used methods. These tests are built on the hypothesis that based on an individual’s response certainty it is possible to identify if their wrong answer was caused by incomplete or erroneous understanding (misconception). However, this long-used hypothesis is beginning to be questioned by some experts. From their perspective, it is premature to conclude that individuals have misconceptions based only on the answers’ correctness and certainty in them. The project aims to verify the results of the mentioned research and further broaden them by investigating the conceptual understanding in pupils of various ages and paying attention to other non-cognitive measures and their power to predict misconceptions. Moreover, the previously used research design for testing the hypothesis will be enhanced to make it robust. Specifically, a 4-tier test including isomorphic tasks and a survey consisting of scales for selected non-cognitive characteristics will be developed and employed together with interviews.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
OECD FORD - hlavní obor
50103 - Cognitive sciences
OECD FORD - vedlejší obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
OECD FORD - další vedlejší obor
—
CEP - odpovídající obory
(dle převodníku)AM - Pedagogika a školství
AN - Psychologie
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2025
Ukončení řešení
31. 12. 2027
Poslední stav řešení
Z - Začínající víceletý projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP25-GA0-GA-R
Datum dodání záznamu
25. 2. 2025
Finance
Celkové uznané náklady
4 287 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
4 287 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
4 287 tis. Kč
Statní podpora
4 287 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
OECD FORD
Cognitive sciences
Doba řešení
01. 01. 2025 - 31. 12. 2027