Demokracie v české škole
Cíle projektu
Výzkumný projekt "Demokracie v české škole" se snaží odpovědět na otázku, do jaké míry je možné dnešní českou základní školu (6-15) považovat za instituci demokratických poměrů. Demokratické prostředí školy chápou navrhovatelé jako klíčovou podmínku prosplnění základních cílů školní práce - přípravy mladých lidí pro hodnotný život v demokratické společnosti. O tématu uvažují ve třech dimenzích: a) vztahů, hodnot a přesvědčení, b) existujících formálních mechanismů a pravidel, c) reálného naplňování příležitostí, jež sledují v hlavních oblastech školního fungování: ve vyučování (pedagogické práci), v personálním řízení, v organizaci, v práci s materiálními zdroji, vnějších vztazích školy a v práci školy s vizí. To vše vztahují k hlavním skupinám aktérůškolního života, tedy k žákům, učitelům, vedení škol, nepedagogickým pracovníkům škol, rodičům žáků. Přístup ke zkoumání školní reality opírají navrhovatelé o hlavní atributy demokratických modelů řízení školního života. Metodologický postup je
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 6 (SGA02004GA-ST)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Democracy in the Czech School
Anotace anglicky
The project tries to find an answer to the question to what measure today's Czech school (6-15) can be considered an institution with a democratic environment. The proposers consider the democratic environment inside the school a key condition necessaryfor the fulfillment of the basic objectives of schoolwork, which is the preparation of young people for a valuable life in a democratic society. The topic is considered in three dimensions: a) relations, values and beliefs; b) existing formal mechanismsand rules; c) real usage of possibilities which are monitored in the principal areas of the school functioning: in education, in personnel management, in organisation, in work with material sources, external school relations and the work of the school with visions. All these topics are related to the key groups of the school life: pupils, teachers, school managers, school employees and parents. The proposers base their approach in the principal attributes of the democratic models of school life
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Cílem projektu bylo přispět k zodpovězení otázky, do jaké míry je možné chápat současnou českou základní školu jako demokratickou instituci. Odpověď jsme hledali pomocí analýzy již realizovaných výzkumů a dalších prací k věci, souborem výzkumných a výzku
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2004
Ukončení řešení
1. 1. 2006
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP07-GA0-GA-U/03:2
Datum dodání záznamu
16. 10. 2007
Finance
Celkové uznané náklady
1 431 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 431 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
1 431 tis. Kč
Statní podpora
1 431 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 01. 2004 - 01. 01. 2006