Žák v měnících se podmínkách současné školy
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Univerzita Karlova / Pedagogická fakulta
Druh soutěže
—
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Pupil in the changing conditions of contemporary school
Anotace anglicky
The project presents stage of a longitudinal research following several classes throughout their obligatory schooling. It covers a period starting in the middle of the sixth grade. The method of qualitative analysis of the behaviour of school life actorsis utilised in complement with data from selected standard educational and psychological diagnostics. The research deals with the complex influence of schooling on the psychological development. Both, the explicit requirements as well as the hidden curriculum are considered. In the cognitive domain, the effects and mechanisms of the elementary school subjects ´ influence are analyzed. Reading, writing, counting and other subjects are understood as a cultural challenge, having a substantial relevance for the evocation and structuring of psychological development process. In a similar way, schooling influences the socioaffective domain of child ´s life and identity development. The processes of ´becoming a pupil ´ from the beginning of school days are
Vědní obory
Kategorie VaV
—
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
AC - Archeologie, antropologie, etnologie
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)<br>50404 - Anthropology, ethnology<br>60102 - Archaeology
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
V - Vynikající výsledky projektu (s mezinárodním významem atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
V českém odborném pedagogicko-psychologickém písemnictví představuje projekt jedinečný pokus propojit etnografický (kvalitativní) a kvantitativní výzkumný přístup, navíc longitudinální perspektivě. Výrazným rysem projektu je jeho invenční bohatost a orig
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 1997
Ukončení řešení
1. 1. 1999
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP/2000/GA0/GA00GA/U/6:2
Datum dodání záznamu
—
Finance
Celkové uznané náklady
1 892 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 892 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč