Fonologické a syntaktické uvědomování v předškolním věku
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Standardní projekty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 13 (SGA02010GA-ST)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
P407/10/2057
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Relationship of phonological skills and syntactic awareness in preschool children
Anotace anglicky
Aim of proposed study is to concentrate on relationship between different phonological sub-skills in children at the beginning of entry of kindergarten and their grammatical skills, resp. syntactic awareness We would like to find out which phonological sub skill (rhyming, isolating phonemes, blending phonemes ) is related to syntactic awareness and which are more related to rapid naming skill. From the point of view of cross-linguistic perspective of literacy development, it its important to mention, that proposed study will concentrate on specificity of this relationship in shallow orthography, case of Czech language. To be more precise, we would like to concentrate on three main aims: 1. Describe the relationship between a different phonologicalsub-skills and syntactic awareness in early preschool age (3to4years ) 2. Identify and specify this relationship for a case of shallow orthography (Czech) and compare it to current state of knowledge so far obtained in the context of research on English speaking respondents. 3. Provide a test battery to assess early phonological skills and grammatical skills (i.e. syntactic and morphological awareness) rapid naming skills.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AN - Psychologie
CEP - další vedlejší obor
AN - Psychologie
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Řešení projektu proběhlo podle plánu jak z hlediska odborného tak i z hlediska čerpání finančních prostředků.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2010
Ukončení řešení
31. 12. 2011
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
16. 4. 2011
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP12-GA0-GA-U/02:2
Datum dodání záznamu
2. 5. 2016
Finance
Celkové uznané náklady
1 051 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 051 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč