Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tření ve valivých kontaktech za přítomnosti suspenzí

Veřejná podpora

  • Poskytovatel

    Grantová agentura České republiky

  • Program

    Mezinárodní grantové projekty hodnocené na principu LEAD Agency

  • Veřejná soutěž

  • Hlavní účastníci

    Vysoké učení technické v Brně / Fakulta strojního inženýrství

  • Druh soutěže

    M2 - Mezinárodní spolupráce

  • Číslo smlouvy

    24-14624L

Alternativní jazyk

  • Název projektu anglicky

    Friction phenomena in rolling contacts caused by suspensions

  • Anotace anglicky

    The project is motivated by the issue of low adhesion in wheel-rail contacts, which can cause serious problems with traction and braking in railways. This issue is frequently connected to the ‘wet-rail’ phenomenon where the contact is naturally contaminated with a mixture of water and solid particles. At a critical particle concentration, a significant drop in the friction coefficient can be observed. Although the phenomenon is well known from railway operations, the physical relationships are not yet fully understood. The aim is to provide experimental evidence of the transient nature of the phenomenon in rolling contacts contaminated with a water-particle suspension based on optical observation of the contact and to provide a physics-based model describing this phenomenon in its full complexity. Ball-on-disc optical tribometer combined with thin-film colorimetric interferometry and fluorescence imaging will be used for fluid film thickness and flow measurement. Particle-based simulations (DEM) will be coupled with flow simulations between rough wheel-rail surfaces.

Vědní obory

  • Kategorie VaV

    ZV - Základní výzkum

  • OECD FORD - hlavní obor

    20302 - Applied mechanics

  • OECD FORD - vedlejší obor

  • OECD FORD - další vedlejší obor

  • CEP - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)

    GB - Zemědělské stroje a stavby<br>JQ - Strojní zařízení a nástroje

Termíny řešení

  • Zahájení řešení

    1. 10. 2024

  • Ukončení řešení

    31. 12. 2027

  • Poslední stav řešení

    B - Běžící víceletý projekt

  • Poslední uvolnění podpory

    1. 11. 2024

Dodání dat do CEP

  • Důvěrnost údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

  • Systémové označení dodávky dat

    CEP25-GA0-GF-R

  • Datum dodání záznamu

    14. 3. 2025

Finance

  • Celkové uznané náklady

    6 891 tis. Kč

  • Výše podpory ze státního rozpočtu

    6 891 tis. Kč

  • Ostatní veřejné zdroje financování

    0 tis. Kč

  • Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.

    0 tis. Kč