Druhá generace cizinců v Česku (Adaptace dětí předškolního věku a jejich rodin do majoritní společnosti)
Cíle projektu
Hlavním cílem projektu je hodnocení procesu adaptace/integrace druhé a 1,5 generace cizinců v Česku a zjištění, do jaké míry se menšiny asimilují/integrují či separují/segregují. Výzkum je členěn do několika vzájemně se doplňujících částí. V teoretické rovině jde o studium adaptačních, integračních či asimilačních jevů. Empirická část je založena na dotazníkovém šetření a interview, kde bude použito kvótního výběru respondentů. Zkoumaný vzorek (jehož báze představuje asi 3083 dětí cizinců navštěvujícíchmateřské školy v ČR) bude činit cca 200 dětí z Prahy a cca 600 dětí z ostatních krajů ČR. Průzkum bude probíhat i u rodičů a učitelek těchto dětí. Výsledky by měly poodhalit problémy adaptace samotných žáků, význam dětí v adaptaci rodiny včeské společnosti a upozornit na jednotlivé adaptační kroky (kulturní, sociální, politická, ekonomická integrace). Interpretace získaných výsledků by měla být též hodnocena na pozadí českého vzorku dětí (spolužáků z mateřských škol). Dále budou hodnoceny
Klíčová slova
Veřejná podpora
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
Program
Postdoktorandské granty
Veřejná soutěž
Standardní projekty 7 (SGA02004GA1PD)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
The second generation of the foreigners in the Czechia (Adaptation of pre-school age children and their families into the majority)
Anotace anglicky
This project focuses on the adaptation/integration of second and 1,5 generation foreigners in the Czech Republic and investigates whether these minorities are assimilating/integrating or separating/segregating. The research is divided into several mutually complementary parts. The theoretical part is concentrated on adaptation, integration and assimilation. The empirical part is based on questionnaire surveys and interviews, with the quota sample respondents. The focused sample (3083 children of foreigners attending kindergartens in the Czech Republic) will be approximately 200 children from Prague and approximately 600 children from the other regions. The research will also be provided by the children's parents and kindergarten teachers. The results should reveal the adaptation problems of children, particularly the adaptation of whole family into the Czech society and bring attention up on particular adaptation steps (cultural, social, political and economic integration). Interpretation of
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AO - Sociologie, demografie
CEP - vedlejší obor
—
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50401 - Sociology
50402 - Demography
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
50704 - Environmental sciences (social aspects)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
V teoretické úrovni byly utříděny zkušenosti a teoretické poznatky z výzkumů druhé a 1,5 generace cizinců žijících v zemích EU a USA. Pozornost byla soustředěna na nejvíce používané koncepty, teorie a modely. Jedná se zejména o teorie vycházející z klasi
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2004
Ukončení řešení
1. 1. 2006
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP07-GA0-GP-U/03:2
Datum dodání záznamu
16. 10. 2007
Finance
Celkové uznané náklady
1 006 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 006 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Základní informace
Uznané náklady
1 006 tis. Kč
Statní podpora
1 006 tis. Kč
100%
Poskytovatel
Grantová agentura České republiky
CEP
AO - Sociologie, demografie
Doba řešení
01. 01. 2004 - 01. 01. 2006