Eticko-psychologické faktory šikany a jejího zvládání na základní škole
Veřejná podpora
Poskytovatel
Akademie věd České republiky
Program
Granty výrazně badatelského charakteru zaměřené na oblast výzkumu rozvíjeného v současné době zejména v AV ČR
Veřejná soutěž
Výzkumné granty 8 (SAV02008-A)
Hlavní účastníci
—
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
IAA700250801
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Ethical-psychological factors of bullying and coping with it in the primary school
Anotace anglicky
The project aims at an analysis of bullying - particularly of its ethical aspect. Our starting point will be social-cognitive theory. We will explore how bullying is understood by children, how they react upon it, especially intra-psychically, how they evaluate personality, behavior and attributed motives of the bullies, victims, and their defenders. Main part of the research will proceed in the 5th and 6th grades when children already are capable of relatively mature reasoning and, at the same time, itis relatively easy to identify aggressors and victims. Here we can link to previous research of Prof. Říčan. Level of bullying in classes will be measured via internationally standard method (Olweus). Peer nomination will be applied to identify bulliesand victims. Understanding of bullying and emotional reactions to it will be explored by means of questionnaires and a semi-projective method. Focus will be, among others, upon gender aspect and differences in forementioned variables.
Vědní obory
Kategorie VaV
ZV - Základní výzkum
CEP - hlavní obor
AN - Psychologie
CEP - vedlejší obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
50101 - Psychology (including human - machine relations)<br>50102 - Psychology, special (including therapy for learning, speech, hearing, visual and other physical and mental disabilities);<br>50103 - Cognitive sciences<br>50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]<br>50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
U agresorů, obětí a jejich ochránců byl empiricky prokázán odlišný způsob morálně-kognitivního hodnocení modelové situace školní šikany pomocí dětmi užívaných pojmů. V konkrétním situačním kontextu projevovali agresoři větší toleranci k šikaně
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 2008
Ukončení řešení
31. 12. 2010
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
9. 3. 2010
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP11-AV0-IA-U/02:2
Datum dodání záznamu
28. 6. 2013
Finance
Celkové uznané náklady
1 583 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
1 583 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč