Výuka cizích jazyků na prahu nového století I.
Cíle projektu
Projekt analyzuje klíčové problémy současné teorie a praxe vyučování-učení cizím jazykům. V úvodní teoretické části pojedná o významu lingvistiky pro didaktiku cizích jazyků, zejména pak o pojetí disciplíny jako aplikované lingvistiky v jistém smyslu. Vevlastní práci bude podán výklad o psychologických základech didaktiky cizích jazyků, zejména o interferenci, kompetencích uživatelů jazyka, úrovních osvojení jazyka, o experimentu jako výzkumné metodě a autonomním učení jako moderní podobě sebevzdělá-vání. Dále se práce bude zabývat obecně didaktickými základy didaktiky cizích jazyků, o osnovách (kurikulích), metodách výuky, zásadách, cvičeních, textech, učebnicích, efektivnosti jazykové výuky, kvalifikací učitelů a hlavními faktory vyučování-učení cizím jazykům. Součástí práce bude i rozbor problémů humanizace cizojazyčného vyučování-učení, interkulturní a multikulturní výchovy prostřednictvím cizího jazyka jako příspěvku k mezinárodní integraci.
Klíčová slova
Teaching and learning foreign languagesthe importance of linguisticspsychological backgroung of
Veřejná podpora
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Program
Resortní výzkum Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
Veřejná soutěž
—
Hlavní účastníci
Ostravská univerzita
Druh soutěže
—
Číslo smlouvy
—
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Foreign Language Teaching at the beginning of new century I
Anotace anglicky
Opening, theoretical part analyses the importance of linguistics for methodology of foreign language teaching, especially as applied linguistics. In primary part is analysed the psychological background of theory and practice of teaching foreign langua-ges, levels of language acquisition, experiment as a research method and autonomous learning as a modern method of self-teaching. Project will also engage common pedagogical background of methodology of teaching foreign languages, curricula contemporaryteaching methods, principles, exercises, texts, textbooks, effectiveness of language teaching from the point of view of material and temporal costs, teacher education and main factors of teaching and learning foreign languages. Part of project is explaining the problems of humanisation of foreign language teaching, the importance of inter- and multicultural education by foreign language teaching as a factor of international integration.
Vědní obory
Kategorie VaV
—
CEP - hlavní obor
AM - Pedagogika a školství
CEP - vedlejší obor
AI - Jazykověda
CEP - další vedlejší obor
—
OECD FORD - odpovídající obory
(dle převodníku)50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
60201 - General language studies
60202 - Specific languages
60203 - Linguistics
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Závěrečná zpráva
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 1. 1999
Ukončení řešení
1. 1. 1999
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
—
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP/2000/MSM/MSM0RS/U/2:1
Datum dodání záznamu
—
Finance
Celkové uznané náklady
140 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
140 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
0 tis. Kč
Uznané náklady
140 tis. Kč
Statní podpora
140 tis. Kč
0%
Poskytovatel
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
CEP
AM - Pedagogika a školství
Doba řešení
01. 01. 1999 - 01. 01. 1999