Provozní diagnostika kvalitativních ukazatelů koleje železničních tratí měřením její prostorové deformace
Veřejná podpora
Poskytovatel
Technologická agentura ČR
Program
Program na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje ALFA
Veřejná soutěž
ALFA 4 (STA02014TA04)
Hlavní účastníci
Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
Druh soutěže
VS - Veřejná soutěž
Číslo smlouvy
2014TA04030889
Alternativní jazyk
Název projektu anglicky
Operational diagnostics of the qualitative indicators of tracks rail by measuring of the spatial deformation
Anotace anglicky
The objective of the project is to introduce a new method of the assessment of the track way quality by the detection of spatial deformations of the track rail with respect to the desired speed (track speed). The basic precondition is the use of a trackmachine for the dynamic stabilization of the rail bed, DGS ? the Dynamic Track Stabilizer. After the stabilization mode is turned off, the so-called reference height, which is the image of continuous track stiffness, may be registered during its travel and quality limits of the rail construction may be detected by the calculation of its standard deviation. Another objective is to use the recording device for the determination of the rail cross-resistance during its stabilization, and the output may be related to the value of the sleeper cross-resistance in order to continually assess the condition of the track construction and its safety in terms of the continuous welded rail. The use of the DGS for the rail diagnostics will reveal the weak points in the rail construction and improve the economic design of repair projects on railway lines. A component part of the research will be the utilization (transformation) of the outputs from the track machine recorder for the dynamic stabilization of the rail bed for the continuous diagnostics of spatial deformations of the railway track. The project will include the comparison or verification of obtained outputs with the identification of the track bed quality via GPR. The principal outputs of the project will be: - certified methodology for the determination of spatial deformations of track rails with respect to the desired travel speed, including the quantification of parameters for three limit states, - software for the transformation of a text file obtained from the DGS into the graphic format with the rail quality assessment. The project will be carried out at two basic research levels: measurements performed on railway tracks and in laboratory conditions.
Vědní obory
Kategorie VaV
AP - Aplikovaný výzkum
CEP - hlavní obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
CEP - vedlejší obor
JM - Inženýrské stavitelství
CEP - další vedlejší obor
JB - Senzory, čidla, měření a regulace
OECD FORD - odpovídající obory <br>(dle <a href="http://www.vyzkum.cz/storage/att/E6EF7938F0E854BAE520AC119FB22E8D/Prevodnik_oboru_Frascati.pdf">převodníku</a>)
20102 - Construction engineering, Municipal and structural engineering<br>20104 - Transport engineering<br>20201 - Electrical and electronic engineering
Hodnocení dokončeného projektu
Hodnocení poskytovatelem
U - Uspěl podle zadání (s publikovanými či patentovanými výsledky atd.)
Zhodnocení výsledků projektu
Projektový plán byl naplněn. Příjemce doložil existenci obou plánovaných výsledků, metodika a software. V případě softwaru nevysvětlil zcela, jak tento software, který vyhodnocuje naměřená data, splňuje kritéria takového typu výsledku.
Termíny řešení
Zahájení řešení
1. 7. 2014
Ukončení řešení
31. 12. 2016
Poslední stav řešení
U - Ukončený projekt
Poslední uvolnění podpory
24. 2. 2016
Dodání dat do CEP
Důvěrnost údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Systémové označení dodávky dat
CEP17-TA0-TA-U/01:2
Datum dodání záznamu
30. 6. 2017
Finance
Celkové uznané náklady
8 300 tis. Kč
Výše podpory ze státního rozpočtu
5 266 tis. Kč
Ostatní veřejné zdroje financování
0 tis. Kč
Neveřejné tuz. a zahr. zdroje finan.
3 034 tis. Kč