Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Modelování fyzikálních vlastností materiálu pomocí MKP pro výpočty charakteristik lomové mechaniky

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F01%3A00011815" target="_blank" >RIV/00010669:_____/01:00011815 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Modelování fyzikálních vlastností materiálu pomocí MKP pro výpočty charakteristik lomové mechaniky

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Moderní výpočtové metody se stávají neoddělitelnou součástí pro návrh leteckých konstrukcí na celém světě. Předložená metodika zahrnuje velmi důležitou oblast únavového poškozování leteckých konstrukcí navržených a provozovaných podle filozofie damane tolerance. Pozornost je soustředěna zejména na změnu stavu napjatosti na čele trhliny s vlivem tloušťky a geometrie tělesa. Vliv stavu napjatosti byl vyšetřován na základě výsledků měření provedených na oddělení Výzkum pevnosti VZLÚ. Dále byl pozornost zaměřena na geometrii lomové plochy a výskyt tzv. smykových okrajů. Stav napjatosti byl počítán pomocí MKP programem MSC/NASTRAN. Předložená metodika je založena na korekci tvaru čela trhliny zjištěného z elastického řešení pomocí hodnoty J-integrálu a porovnání s rozsahem plastické zóny zjištěné z elastoplastického řešení. Důvodem pro aplikaci výše uvedené metodiky na součástech z Al-slitin vyplývá z požadavků leteckého průmyslu.

  • Název v anglickém jazyce

    Modelling of material properties by means of FEA for fracture characteristic calculation

  • Popis výsledku anglicky

    The modern computational technology has been occurred inseparable part of design of an aircraft structures in world-wide development. The submitted technique is concerned on a most important area of fatigue failure of an aircraft structures designed under damage tolerance philosophy. Attention has been focused to change of stress state in front of the crack tip and the influence of thickness and geometry of body. The influence of stress state on fatigue crack growth propagation has been evaluated from experimental measurement performed on the Strength Reliability Department of the VZLU. Furthermore attention has been focused on geometry of fracture surfaces and arises of shear lips. Stress state in front of the crack tip has been computed by finite element analyses (FEA) code MSC/NASTRAN. The submitted technique is based on correction shape of crack tip from elastic solution by means of J-integral value and comparison with range of plastic zone from elastoplastic solution.

Klasifikace

  • Druh

    X - Nezařazeno

  • CEP obor

    JL - Únava materiálu a lomová mechanika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/FB-C2%2F85" target="_blank" >FB-C2/85: Rozvoj centra leteckého výzkumu a zkušebnictví.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2001

  • Kód důvěrnosti údajů

    C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.