Porovnání stavu napjatosti na čele únavové trhliny z numerického řešení MKP s experimentálním měřením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F02%3A00011806" target="_blank" >RIV/00010669:_____/02:00011806 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Comparison of stress state on the fatigue crack tip from FEA solution with experimental measurement
Popis výsledku v původním jazyce
Modern computational technology has been become inseparable part of world-wide an aircraft structure development. It is used not only for design but for check and optimisation too. The most popular numerical technique is analyses by means of finite element technique. The submitted article summarises the results of crack growth modelling during random loading and comparison with experimental measurement. The experimental measurement on M(T) specimen and real aircraft component such as wing flange-plate was selected for comparison of impact of stress state in front of the crack tip on crack tip geometry and on fracture surface. The influence of range of plastic zone on shear lips formation is discussed. Furthermore the influence of stress peak during fatigue crack growth propagation is discussed. The technique for qualified assessment of fatigue crack growth rate in 3D body during randomise loading has been proposed.
Název v anglickém jazyce
Comparison of stress state on the fatigue crack tip from FEA solution with experimental measurement
Popis výsledku anglicky
Modern computational technology has been become inseparable part of world-wide an aircraft structure development. It is used not only for design but for check and optimisation too. The most popular numerical technique is analyses by means of finite element technique. The submitted article summarises the results of crack growth modelling during random loading and comparison with experimental measurement. The experimental measurement on M(T) specimen and real aircraft component such as wing flange-plate was selected for comparison of impact of stress state in front of the crack tip on crack tip geometry and on fracture surface. The influence of range of plastic zone on shear lips formation is discussed. Furthermore the influence of stress peak during fatigue crack growth propagation is discussed. The technique for qualified assessment of fatigue crack growth rate in 3D body during randomise loading has been proposed.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JL - Únava materiálu a lomová mechanika
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FB-CV%2F20" target="_blank" >FB-CV/20: Centrum leteckého výzkumu a zkušebnictví.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2002
Kód důvěrnosti údajů
C - Předmět řešení projektu podléhá obchodnímu tajemství (§ 504 Občanského zákoníku), ale název projektu, cíle projektu a u ukončeného nebo zastaveného projektu zhodnocení výsledku řešení projektu (údaje P03, P04, P15, P19, P29, PN8) dodané do CEP, jsou upraveny tak, aby byly zveřejnitelné.
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
40.international conference experimental stress analysis
ISBN
80-01-02547-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
43-48
Název nakladatele
Czech Technical University in Prague, Faculty of Mechanical Engineering, Department of Mechanics, Division of Strength of Materials
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
3. 6. 2002
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—