Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Comparative Study of Prediction Methods for Fatigue Life Evaluation of an Integral Skin-Stringer Panel under Variable Amplitude Loading

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F15%3AN0000007" target="_blank" >RIV/00010669:_____/15:N0000007 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705815016896" target="_blank" >http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877705815016896</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.proeng.2015.08.050" target="_blank" >10.1016/j.proeng.2015.08.050</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Comparative Study of Prediction Methods for Fatigue Life Evaluation of an Integral Skin-Stringer Panel under Variable Amplitude Loading

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The study deals with an integral skin-stringer wing panel made of AA 7475-T7351. DT solutions for fatigue life prediction are based on computational methods. Crack growth is analysed under the flight by flight loading representative for a commuter aircraft. Crack growth predictions are performed by using both the linear damage accumulation principle and the FASTRAN retardation model. Different solutions of crack and structural geometry, which are expressed by the Ecorrection factor related to stress intensity factor assessment, are compared. The predicted crack growth and original data for the integral wing panel are discussed. The influence of geometry correction factors, which are defined by considering different hypotheses of their determination, is not significant for the integrally stiffened panel. In contrast, the retardation effect for the flight by flight loading, investigated alloy and structural part is significant. The FASTRAN retardation model gives underestimated predictions of approximately 10% compared with the experimental data. The reason underlying the increasing difference between the experimental data and numerical predictions of longest crack length propagation is discussed.

  • Název v anglickém jazyce

    Comparative Study of Prediction Methods for Fatigue Life Evaluation of an Integral Skin-Stringer Panel under Variable Amplitude Loading

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with an integral skin-stringer wing panel made of AA 7475-T7351. DT solutions for fatigue life prediction are based on computational methods. Crack growth is analysed under the flight by flight loading representative for a commuter aircraft. Crack growth predictions are performed by using both the linear damage accumulation principle and the FASTRAN retardation model. Different solutions of crack and structural geometry, which are expressed by the Ecorrection factor related to stress intensity factor assessment, are compared. The predicted crack growth and original data for the integral wing panel are discussed. The influence of geometry correction factors, which are defined by considering different hypotheses of their determination, is not significant for the integrally stiffened panel. In contrast, the retardation effect for the flight by flight loading, investigated alloy and structural part is significant. The FASTRAN retardation model gives underestimated predictions of approximately 10% compared with the experimental data. The reason underlying the increasing difference between the experimental data and numerical predictions of longest crack length propagation is discussed.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Procedia Engineering

  • ISBN

  • ISSN

    1877-7058

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    124-131

  • Název nakladatele

    Elsevier Ltd.

  • Místo vydání

    Neuveden

  • Místo konání akce

    Madeira, Portugalsko

  • Datum konání akce

    1. 9. 2014

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku