Experimental verification of thickness effect on fatigue crack growth in AA 2124 plate
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F18%3AN0000051" target="_blank" >RIV/00010669:_____/18:N0000051 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://experimentalni-mechanika.cz/konference/konference/2018.html" target="_blank" >http://experimentalni-mechanika.cz/konference/konference/2018.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Experimental verification of thickness effect on fatigue crack growth in AA 2124 plate
Popis výsledku v původním jazyce
Both predictions and experimental results indicate for some materials significant discrepancies between crack propagation data of machined parts from a thick plate to different thinner thicknesses. The different fatigue crack growth behavior under constant and variable amplitude loading can be recognized. The thickness influence could be one of the main possible reasons for this unexpected behavior. The paper deals with a plate thickness of 50 mm made from 2124 T851 aluminum alloy. Crack propagation was investigated for various specimen thicknesses and different loading conditions. No significant thickness influence on the crack propagation behavior occurred both for constant and variable amplitude loading typical for a commuter aircraft loading spectra. It implies that present prediction models are able to predict the crack propagation in this material only using basic material characteristics defined under the constant amplitude loading.
Název v anglickém jazyce
Experimental verification of thickness effect on fatigue crack growth in AA 2124 plate
Popis výsledku anglicky
Both predictions and experimental results indicate for some materials significant discrepancies between crack propagation data of machined parts from a thick plate to different thinner thicknesses. The different fatigue crack growth behavior under constant and variable amplitude loading can be recognized. The thickness influence could be one of the main possible reasons for this unexpected behavior. The paper deals with a plate thickness of 50 mm made from 2124 T851 aluminum alloy. Crack propagation was investigated for various specimen thicknesses and different loading conditions. No significant thickness influence on the crack propagation behavior occurred both for constant and variable amplitude loading typical for a commuter aircraft loading spectra. It implies that present prediction models are able to predict the crack propagation in this material only using basic material characteristics defined under the constant amplitude loading.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
20301 - Mechanical engineering
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TE02000032" target="_blank" >TE02000032: Výzkumné centrum pokročilých leteckých konstrukcí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Experimental Stress Analysis - 56th International Scientific Conference, EAN 2018 - Conference Proceedings
ISBN
978-80-270-4062-9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
347-352
Název nakladatele
Czech Society for Mechanics
Místo vydání
Liberec
Místo konání akce
Harrachov
Datum konání akce
5. 6. 2018
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—