Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aerodynamic modelling of a tilt-wing transition corridor

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F22%3AN0000071" target="_blank" >RIV/00010669:_____/22:N0000071 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://iopscience.iop.org/journal/1742-6596" target="_blank" >https://iopscience.iop.org/journal/1742-6596</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Aerodynamic modelling of a tilt-wing transition corridor

  • Popis výsledku v původním jazyce

    With the recent rapid evolution of the UAM class concepts in past years, the re-emerged interest in VTOL concepts and their aerodynamics arises. The tilt-wing is one of the possible solutions for such a vehicle. Recent decades of tilt-wing aerodynamic research point to the importance of the understanding transition regime from cruise to hover. Especially the wing stall phenomena which affect descent capabilities and control during the landing phase. Understanding such a regime is crucial for optimal wing design. This paper presents several approaches to the modelling of aerodynamic forces during the critical phase of transition. Computations are aimed particularly to the edge of the flight envelope. The low to high fidelity methods are employed and compared with the results of low-speed wind tunnel testing. The results from high fidelity methods match well with experimental results but the proposed simple analytical model fails in prediction of the transition corridor in the most critical regimes.

  • Název v anglickém jazyce

    Aerodynamic modelling of a tilt-wing transition corridor

  • Popis výsledku anglicky

    With the recent rapid evolution of the UAM class concepts in past years, the re-emerged interest in VTOL concepts and their aerodynamics arises. The tilt-wing is one of the possible solutions for such a vehicle. Recent decades of tilt-wing aerodynamic research point to the importance of the understanding transition regime from cruise to hover. Especially the wing stall phenomena which affect descent capabilities and control during the landing phase. Understanding such a regime is crucial for optimal wing design. This paper presents several approaches to the modelling of aerodynamic forces during the critical phase of transition. Computations are aimed particularly to the edge of the flight envelope. The low to high fidelity methods are employed and compared with the results of low-speed wind tunnel testing. The results from high fidelity methods match well with experimental results but the proposed simple analytical model fails in prediction of the transition corridor in the most critical regimes.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20304 - Aerospace engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Journal of Physics: Conference Series

  • ISBN

  • ISSN

    1742-6596

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    nestrankovano

  • Název nakladatele

  • Místo vydání

  • Místo konání akce

    Barcelona

  • Datum konání akce

    18. 10. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku