Spolehlivost vizuální detekce únavových trhlin při zkouškách letadel
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00010669%3A_____%2F99%3A00011740" target="_blank" >RIV/00010669:_____/99:00011740 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Visual Detection Reliability of Fatigue Cracks in Aircraft Tests
Popis výsledku v původním jazyce
The paper describes the analysis of the experimental data obtained from visual inspections during fatigue test of four wing main spars of the L-39 jet trainer. The test articles consisted of a wing main spar with small sections of the ribs and skins riveted to the booms. The crack growth curves used to estimate the previously missed crack sizes for cracks detected during inspection were evaluated by an FE analysis. Crack size detection capabilities are expressed in terms of the probability of detection(POD). The results obtained by statistical analysis show a relatively short time needed for the crack to growth from its initial detectable length to the critical size. Hence, visual detection does not appear to be a suitable method from the economical point of view, to determine the inspection interval for the structural part tested. A specific inspection technique should be provided to detect a crack in time.
Název v anglickém jazyce
Visual Detection Reliability of Fatigue Cracks in Aircraft Tests
Popis výsledku anglicky
The paper describes the analysis of the experimental data obtained from visual inspections during fatigue test of four wing main spars of the L-39 jet trainer. The test articles consisted of a wing main spar with small sections of the ribs and skins riveted to the booms. The crack growth curves used to estimate the previously missed crack sizes for cracks detected during inspection were evaluated by an FE analysis. Crack size detection capabilities are expressed in terms of the probability of detection(POD). The results obtained by statistical analysis show a relatively short time needed for the crack to growth from its initial detectable length to the critical size. Hence, visual detection does not appear to be a suitable method from the economical point of view, to determine the inspection interval for the structural part tested. A specific inspection technique should be provided to detect a crack in time.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/FB-CV%2F20" target="_blank" >FB-CV/20: Centrum leteckého výzkumu a zkušebnictví.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
1999
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Emerging Technologies in NDT
ISBN
90 5809 127 9
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
37-41
Název nakladatele
A. A. Balkema
Místo vydání
Rotterdam
Místo konání akce
Atheny
Datum konání akce
24. 5. 1999
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—