Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Damage Tolerance Evaluation of the Wing Spar with Cracked Web

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00216305%3A26210%2F01%3APU23729" target="_blank" >RIV/00216305:26210/01:PU23729 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Damage Tolerance Evaluation of the Wing Spar with Cracked Web

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Damage tolerance evaluation is required for the aircraft life determination according to FAR Part 25 regulations. This concept is based on the crack propagation and residual strength determination. The damage tolerance evaluation of an aircraft structureresults in the inspection program ensuring that fatigue initiated cracks would involve no failure prior to the detection. The inspection program must be developed for each principal structure element in the aircraft. Solutions to this problem usually foound in the literature deal mainly with the components subjected to tension, such as stiffened panels or lugs. This paper presents the testing program and FEM analysis focused on the wing spar with cracks in the web. It is characteristic for fatigue cracks in the web that they usually change their growth direction due to a combined stress state. Measured crack shape was used for constructing of a FEM model of the spar, the residual strength was calculated and compared with the experiment

  • Název v anglickém jazyce

    Damage Tolerance Evaluation of the Wing Spar with Cracked Web

  • Popis výsledku anglicky

    Damage tolerance evaluation is required for the aircraft life determination according to FAR Part 25 regulations. This concept is based on the crack propagation and residual strength determination. The damage tolerance evaluation of an aircraft structureresults in the inspection program ensuring that fatigue initiated cracks would involve no failure prior to the detection. The inspection program must be developed for each principal structure element in the aircraft. Solutions to this problem usually foound in the literature deal mainly with the components subjected to tension, such as stiffened panels or lugs. This paper presents the testing program and FEM analysis focused on the wing spar with cracks in the web. It is characteristic for fatigue cracks in the web that they usually change their growth direction due to a combined stress state. Measured crack shape was used for constructing of a FEM model of the spar, the residual strength was calculated and compared with the experiment

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    JU - Aeronautika, aerodynamika, letadla

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA101%2F98%2F0292" target="_blank" >GA101/98/0292: Únosnost nosníku s porušující se stojinou pro analýzu životnosti letounu systémem 'damage tolerance'</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2001

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    RECENT RESEARCH AND DESIGN PROGRESS IN AERONAUTICAL ENGINEERING AND ITS INFLUENCE ON EDUCATION

  • ISSN

    1425-2104

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    2001

  • Číslo periodika v rámci svazku

    11

  • Stát vydavatele periodika

    PL - Polská republika

  • Počet stran výsledku

    5

  • Strana od-do

    7-11

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus