Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aplikace kvantitativní mikrofraktografie při hodnocení únavové odolnosti nosníku křídla letounu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21340%2F04%3A04099779" target="_blank" >RIV/68407700:21340/04:04099779 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Application of Quantitative Microfractography in Damage-Tolerance and Fatigue Evaluation of Wing Spar

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Experimental study was focused on the fatigue crack propagation in the model specimen the geometry of which corresponds to the Ayres Loadmaster LM 200 wing spar. During the high-cycle full-scale fatigue test, the monotonic four point cyclic bending was applied. Fatigue crack growth in the spar web was visual monitored, but the measurement was impossible so far the flange plate covers the web. The limited macroscopic data set was completed by the fractographic reconstitution of fatigue crack history based on the striation spacing measurement. During the fractographic data processing, various hypotheses were applied. Synthesis of macroscopic data with the fractographic ones gives detailed information on the real course of the fatigue process in the critical area (e.g., time sequence of individual fatigue cracks, their interaction etc.). Similar information on locations and modes of damage due to fatigue are substantial for damage-tolerance evaluation of structure components.

  • Název v anglickém jazyce

    Application of Quantitative Microfractography in Damage-Tolerance and Fatigue Evaluation of Wing Spar

  • Popis výsledku anglicky

    Experimental study was focused on the fatigue crack propagation in the model specimen the geometry of which corresponds to the Ayres Loadmaster LM 200 wing spar. During the high-cycle full-scale fatigue test, the monotonic four point cyclic bending was applied. Fatigue crack growth in the spar web was visual monitored, but the measurement was impossible so far the flange plate covers the web. The limited macroscopic data set was completed by the fractographic reconstitution of fatigue crack history based on the striation spacing measurement. During the fractographic data processing, various hypotheses were applied. Synthesis of macroscopic data with the fractographic ones gives detailed information on the real course of the fatigue process in the critical area (e.g., time sequence of individual fatigue cracks, their interaction etc.). Similar information on locations and modes of damage due to fatigue are substantial for damage-tolerance evaluation of structure components.

Klasifikace

  • Druh

    A - Audiovizuální tvorba

  • CEP obor

    JL - Únava materiálu a lomová mechanika

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2004

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    0-9533991-6-8

  • Místo vydání

    Edinburgh

  • Název nakladatele resp. objednatele

  • Verze

  • Identifikační číslo nosiče

    neuvedeno