Teatrologické studie Vratislava Effenbergera ze sedmdesátých let a otázka jejich zadavatele
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023205%3A_____%2F24%3AN0000008" target="_blank" >RIV/00023205:_____/24:N0000008 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://kramerius.idu.cz/view/uuid:a0c7efcc-08a9-4092-a2cb-4eeb3850abb0?article=uuid:6c510946-a507-415e-aaf5-0979066644ea" target="_blank" >https://kramerius.idu.cz/view/uuid:a0c7efcc-08a9-4092-a2cb-4eeb3850abb0?article=uuid:6c510946-a507-415e-aaf5-0979066644ea</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.62851/35.2024.2.02" target="_blank" >10.62851/35.2024.2.02</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Teatrologické studie Vratislava Effenbergera ze sedmdesátých let a otázka jejich zadavatele
Popis výsledku v původním jazyce
Odborná studie je zaměřena na dramatickou tvorbu Otokara Fischera a jeho proměňující se postoj k bolševické revoluci. Ve dvou svých hrách – Orloj světa (1921) a Otroci (1924) – reflektoval Fischer společenské otřesy po ruské revoluci. Obě dramata se liší formou i hodnocením bolševismu, což ukazuje vývoj autorových postojů k levicovým ideologiím. Studie skrze koncepty německého literárního vědce Klause Theweleita, francouzského religionistu René Girarda a přístup školy Annales zkoumá, proč Fischer během tří let zásadně změnil svou narativní strategii a jak se v jeho hrách odráží otázka židovské identity v novém společenském řádu.
Název v anglickém jazyce
Vratislav Effenberger‘s theatrical studies from seventies and the question of contracting authority
Popis výsledku anglicky
This study focuses on the dramatic work of Otokar Fischer and his changing attitude to the Bolshevik Revolution. In two of his plays, Orloj světa (The Horology of the World, 1921) and Otroci (Slaves, 1924), Fischer reflected on the social upheavals that followed the Russian Revolution. The two dramas differ in form and in their assessment of Bolshevism, showing the evolution of the author's attitude towards left-wing ideologies. Using the concepts of German literary scholar Klaus Theweleit, French religious scholar René Girard, and the Annales School approach, this study explores why Fischer fundamentally changed his narrative strategy over the course of three years and how his plays reflect the question of Jewish identity in the new social order.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Divadelní revue
ISSN
0862-5409
e-ISSN
3029-5939
Svazek periodika
35
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
25-44
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85215401312