“Lámu kruh.” K ukotvování hodnotové orientace Otokara Fischera skrze jeho dramatickou tvorbu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F24%3A00584891" target="_blank" >RIV/68378068:_____/24:00584891 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.sav.sk/journals/uploads/04031221Tomáš%20Kubart.pdf" target="_blank" >https://www.sav.sk/journals/uploads/04031221Tomáš%20Kubart.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.31577/sd-2024-0004" target="_blank" >10.31577/sd-2024-0004</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
“Lámu kruh.” K ukotvování hodnotové orientace Otokara Fischera skrze jeho dramatickou tvorbu
Popis výsledku v původním jazyce
Otokar Fischer (1883 – 1938), jedna z formativních postav československé meziválečné dramatiky a dramaturgie, se ve své lyrické i dramatické tvorbě místy dotkl mimo jiné také sociální a třídní otázky. Čerpal témata z probíhajících společenských změn, hned ve dvou ze svých sedmi dramat tematizoval geopolitický řez ruské „říjnové“ revoluce. Roku 1921 se tématu poprvé dotknul v polemickém vícehlasém dramatu Orloj světa, jež o tři roky později doplnil názorově vyhraněnější historickou alegorií Otroci. Obě dramata se od sebe odlišují nejen formálně a tematicky, ale zejména právě v otázce hodnocení bolševické revoluce. Právě na nich tak lze doložit postupnou změnu Fischerovy hodnotové orientace ve vztahu k dobovým levicovým politickým a myšlenkovým směrům. Sám plně bilingvní autor židovského původu, kladl sobě i divákům a čtenářům svých děl otázky, kam jako bludný ahasver v nově vznikajícím společenském řádu patří a jestli může jakožto příslušník minority dobové sociokulturní narativy nejenom pasivně přejímat, ale také sám vyprávět. Analýzou dramat Orloj světa a Otroci pomocí konceptů německého literárního vědce Klause Theweleita, francouzského religionisty René Girarda a zaměřením na každodenní realitu v duchu školy Annales se autor studie pokouší zodpovědět otázku, proč se během tří let mezi napsáním obou dramat zásadně mění Fischerova narativní strategie a jejich obsahové vyznění stran bolševismu a jeho vztahu k židovství.
Název v anglickém jazyce
“I break the circle”. On the anchoring of Otokar Fischer's values through his dramatic work
Popis výsledku anglicky
In his lyrical and dramatical works, Otokar Fischer (1883 – 1938), one of the influential figures of Czechoslovak interwar drama and dramaturgy, occasionally touched also on social and class issues. He drew his themes from the ongoing social changes, treating a geopolitical cross-section of the Russian “October” Revolution in two of his seven dramas. In 1921, he wrote his polemical and multivocal drama Orloj světa [The Horologium of the World], adding to it his more opinionated allegory Otroci [Slaves] three years later. The two dramas differ from each other not only in their form and theme, but especially in the question of the acceptance of the Bolshevik revolution. Therefore, it is on these dramas that the gradual change in Fischer’s value orientation can be documented. This fully bilingual author of Jewish origin asks himself and the society ques- tions like where he belongs as a Wandering Jew in the newly emerging social order and whether he could not only passively adopt sociocultural nar- ratives, but also narrate them himself. By analys- ing the dramas Orloj světa and Otroci using the concepts of the German literary scholar Klaus Theweleit and the French religionist René Girard and focusing on everyday realities in the spirit of the Annales school, the author aims to answer the question of why Fischer’s narrative strategy changes over the course of three years.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Slovenské divadlo
ISSN
0037-699X
e-ISSN
1336-8605
Svazek periodika
72
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
37-57
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85191032341