Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

"Jsem šťasten, že po tak dlouhém odpočinku opět mohu pracovati na tom, co já chci a ne, co chtějí jiní." Ke genezi Dvořákovy Armidy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F15%3A%230002846" target="_blank" >RIV/00023272:_____/15:#0002846 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    "Jsem šťasten, že po tak dlouhém odpočinku opět mohu pracovati na tom, co já chci a ne, co chtějí jiní." Ke genezi Dvořákovy Armidy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Od dokončení Rusalky 27. listopadu 1900 uplynul bezmála rok a tři měsíce, než se Dvořák začal během února a března 1902 blíže seznamovat s libretem ke své nové opeře Armida. O volném libretu, které mu bylo nabídnuto už v roce 1888, se dověděl od samotného autora Jaroslava Vrchlického během jejich společného setkání v Národním divadle při představení Vrchlického hry Soud lásky. Dvořák začal libreto soustavně a pečlivě pročítat a záhy si naskicoval první motivy. Ve stejné době se také intenzivně scházel s Vrchlickým, po kterém požadoval změny v libretu, ne ve všem mu však Vrchlický vyhověl. Od začátku března vypracovával skladatel souvislé skici ke všem čtyřem jednáním ve formě particella. Poté vypracoval první a druhé jednání do partitury, třetí a čtvrté pak v přímé časové návaznosti na partituru, která byla bez předehry dokončena a odevzdána Národnímu divadlu k opsání (předehru komponoval Dvořák až poté od 17. do 23. srpna 1903). Během kompozičních přestávek pracoval pravděpodobně na klavírním výtahu opery, který zaznamenával do nejspodnějších řádků partitury. Rukopis Dvořákovy partitury byl opisován čtyřmi opisovači zároveň. Bohužel se ale již při prvních zkouškách nalezlo v opisu mnoho chyb, jejichž odstraňování znepříjemňovalo průběh už tak dost problematických zkoušek, které probíhaly za Dvořákovy přítomnosti.

  • Název v anglickém jazyce

    "I'm happy that after such a long rest I can work on what I want and not what others want." About the genesis of Dvořák's Armida

  • Popis výsledku anglicky

    It had been almost a year and three months after finishing Rusalka on 27 November 1900, when Dvořák started to look closer at the libretto for his new opera Armida in February and March 1902. He had learnt about the available libretto which was offered to him already in 1888 from its author, Jaroslav Vrchlický, when they met in the National Theatre during a performance of Vrchlický's drama Soud lásky. Dvořák started to study the libretto continuously and thoroughly and soon he drafted first motives. In the same time he was intensively meeting Vrchlický from whom he requested changes in the libretto however Vrchlický did not comply with everything. From the beginning of March, the composer had been drafting all four acts in the form of a short score. After that, he made the full score for the first and second act and subsequently for the third and fourth acts, after the score without overture was submitted to the National Theatre for copying (the overture was composed by Dvořák later, from 17 to 23 August 1903). In the pauses between composing, he probably worked on the piano reduction of the opera which he recorded from the very bottom lines of the score. The manuscript of Dvořák's score was copied by four copyists at the same time. Unfortunately, many mistakes were found in the copies already during the first rehearsals, their corrections bothered already complicated rehearsals' course which was supervised by Dvořák himself.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opus musicum

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    47

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    22

  • Strana od-do

    36-57

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus