Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vezměte si třeba opravdu zdařilou sadu pleťových krémů Elida-Klenot: O skryté reklamě v lidovědemokratickém Československu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F22%3A10135106" target="_blank" >RIV/00023272:_____/22:10135106 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vezměte si třeba opravdu zdařilou sadu pleťových krémů Elida-Klenot: O skryté reklamě v lidovědemokratickém Československu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se zabývá fenoménem skryté (tajné) reklamy v kontextu lidovědemokratického Československa. Následně analyzuje příslušnou legislativu a další normativní a regulační dokumenty a ukazuje, že skrytá reklama nebyla zakázána, ale dokonce součástí prostředků pro propagaci zboží a služeb v dané době. Analýza pokračuje k formálním shodám a rozdílům mezi běžnými redakčními texty, otevřeně propagačními texty a skrytou reklamou a ukazuje, že měla výrazně blíže k redakčním textům než k otevřeným reklamám. Dále, naznačuje, že skrytá reklama byla pravděpodobně psána redakcí nebo spolupracovníky (nikoli samotnými výrobci/prodejci). V neposlední řadě představuje běžnou textovou a argumentační strukturu, která legitimizovala existenci reklamy začleňováním propagovaného zboží do žánrových vzorců přijatelných pro čtenáře-spotřebitele. Celkově práce ukazuje, že skrytá reklama byla nedílnou a nezpochybnitelnou součástí československé mediální produkce.

  • Název v anglickém jazyce

    Consider For Example The Really Good Face Creams Set Elida-Klenot: On Surreptitious Advertising in People's Democratic

  • Popis výsledku anglicky

    The paper deals with the phenomenon of surreptitious (secret) advertising in the context of people&apos;s democratic Czechoslovakia. It analyses then relevant legislation and other normative and regulative documents and shows that surreptitious advertising was not prohibited, but even a part of means for promote goods and services at that time. The analysis proceeds to formal correspondences and differences between ordinary editorial texts, overtly promotional texts and surreptitious advertising and demonstrates that the la&amp;er was significantly closer to editorial texts than to overt advertisements. Further, it suggests that surreptitious advertising was probably wri&amp;en by editorial staff or collaborators (not byproducers/sellers themselves). Last but not least, it presents common text and argumentation structure legitimising the fact of advertising by incorporating the promoted goods into genre pa&amp;ern acceptable for the reader-consumer. Altogether, the paper shows that surreptitious advertising was an integral and unquestioned part of Czechoslovakian media production.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50802 - Media and socio-cultural communication

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-24439S" target="_blank" >GA18-24439S: Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období.</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Otázky žurnalistiky

  • ISSN

    0322-7049

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    65

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3-4

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    72-89

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus