Vezměte si třeba opravdu zdařilou sadu pleťových krémů Elida-Klenot: O skryté reklamě v lidovědemokratickém Československu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F22%3A10135106" target="_blank" >RIV/00023272:_____/22:10135106 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vezměte si třeba opravdu zdařilou sadu pleťových krémů Elida-Klenot: O skryté reklamě v lidovědemokratickém Československu
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá fenoménem skryté (tajné) reklamy v kontextu lidovědemokratického Československa. Následně analyzuje příslušnou legislativu a další normativní a regulační dokumenty a ukazuje, že skrytá reklama nebyla zakázána, ale dokonce součástí prostředků pro propagaci zboží a služeb v dané době. Analýza pokračuje k formálním shodám a rozdílům mezi běžnými redakčními texty, otevřeně propagačními texty a skrytou reklamou a ukazuje, že měla výrazně blíže k redakčním textům než k otevřeným reklamám. Dále, naznačuje, že skrytá reklama byla pravděpodobně psána redakcí nebo spolupracovníky (nikoli samotnými výrobci/prodejci). V neposlední řadě představuje běžnou textovou a argumentační strukturu, která legitimizovala existenci reklamy začleňováním propagovaného zboží do žánrových vzorců přijatelných pro čtenáře-spotřebitele. Celkově práce ukazuje, že skrytá reklama byla nedílnou a nezpochybnitelnou součástí československé mediální produkce.
Název v anglickém jazyce
Consider For Example The Really Good Face Creams Set Elida-Klenot: On Surreptitious Advertising in People's Democratic
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the phenomenon of surreptitious (secret) advertising in the context of people's democratic Czechoslovakia. It analyses then relevant legislation and other normative and regulative documents and shows that surreptitious advertising was not prohibited, but even a part of means for promote goods and services at that time. The analysis proceeds to formal correspondences and differences between ordinary editorial texts, overtly promotional texts and surreptitious advertising and demonstrates that the la&er was significantly closer to editorial texts than to overt advertisements. Further, it suggests that surreptitious advertising was probably wri&en by editorial staff or collaborators (not byproducers/sellers themselves). Last but not least, it presents common text and argumentation structure legitimising the fact of advertising by incorporating the promoted goods into genre pa&ern acceptable for the reader-consumer. Altogether, the paper shows that surreptitious advertising was an integral and unquestioned part of Czechoslovakian media production.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50802 - Media and socio-cultural communication
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-24439S" target="_blank" >GA18-24439S: Spotřební imaginace komunistické diktatury. Československá reklama v poválečném období.</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Otázky žurnalistiky
ISSN
0322-7049
e-ISSN
—
Svazek periodika
65
Číslo periodika v rámci svazku
3-4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
72-89
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—