Světové téma v českém hávu : Raná recepce Dvořákovy Rusalky
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023272%3A_____%2F23%3A10136317" target="_blank" >RIV/00023272:_____/23:10136317 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://aleph.nkp.cz/F/NXJP1HUP64K75QDQV414YG4V2TPIFLEQC9SLNUL6VNAMQI1KYE-14650?func=full-set-set&set_number=189723&set_entry=000002&format=999" target="_blank" >https://aleph.nkp.cz/F/NXJP1HUP64K75QDQV414YG4V2TPIFLEQC9SLNUL6VNAMQI1KYE-14650?func=full-set-set&set_number=189723&set_entry=000002&format=999</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Světové téma v českém hávu : Raná recepce Dvořákovy Rusalky
Popis výsledku v původním jazyce
Premiéra Dvořákovy opery Rusalka, která se konala 31. března 1901 v Národním divadle v Praze, vyvolala řadu kritických ohlasů soudobé kritiky. Recenze Rusalky z pera významných kritiků vycházely v dobovém denním tisku i v odborných časopisech. Kritici byli velmi přísní v hodnocení libreta Jaroslava Kvapila, na které uplatňovali požadavek "českosti" a originality, neboť sám autor v předmluvě k libretu přiznal, že se inspiroval zahraničními vzory (Hauptmann, Fouqué, Andersen), ale také baladami K. J. Erbena. Dvořákovo hudební zpracování bylo rozebíráno z hlediska stylu (moderní drama nebo číslová opera), v čemž se jednotliví kritici značně rozcházeli. Největším odpůrcem Rusalky, který se lišil od celé kritické obce, byl Zdeněk Nejedlý. Jeho kritika označila dílo za reakční operu, nikoliv wagnerovské moderní hudební drama, jedinou možnou formu, které Rusalka v žádném případě neodpovídala. Nejedlý tak předznamenal budoucí boje o Dvořáka (1910-1914), které rozdělily českou kulturní společnost a jejichž dozvuky pociťujeme dodnes.
Název v anglickém jazyce
World Theme in Czech Guise : Early Reception of Dvořák's Rusalka
Popis výsledku anglicky
The premiere of Dvořák's opera Rusalka, which took place at the National Theatre in Prague on 31 March 1901, provoked a range of critical reflection from contemporary critics. Reviews of Rusalka by prominent critics were published in the contemporary daily press as well as specialist journals. Critics were very strict in their evaluation of Jaroslav Kvapil's libretto, to which they applied the requirement of "Czechness" and originality, since the author himself admitted in the preface to the libretto that he was inspired by foreign models (Hauptmann, Fouqué, Andersen), but also by the ballads by K. J. Erben. Dvořák's music arrangement was analysed terms of style (modern drama or number opera), in which individual critics differed considerably. The greatest opponent of Rusalka, and the opponent of the entire critical community, was Zdeněk Nejedlý. His criticism described the work as a reactionary opera, not the wagnerian modern music drama, the only possible form to which Rusalka in no way corresponds. Nejedlý thus foreshadowed the future fights over Dvořák (1910-1914), which divided Czech cultural society and whose reverberations are still felt today.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Dílo a proměna myšlení v české kultuře 19. století
ISBN
978-80-200-3420-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
15
Strana od-do
69-83
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Místo konání akce
Plzeň
Datum konání akce
2. 3. 2022
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—