Vývoz československých letadel do Velké Británie na počátku šedesátých let
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F11%3A%230000181" target="_blank" >RIV/00023299:_____/11:#0000181 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vývoz československých letadel do Velké Británie na počátku šedesátých let
Popis výsledku v původním jazyce
Podle dohody mezi socialistickými státy, se československý letecký průmysl specializoval na vývoj Malých turistických letadel. Na počátku 60. let existovaly tři typy, které pro vývoz vypadaly velmi slibně: Aero 145, L-40 Meta Sokol a L-200 Morava. Aero 145 a Meta Sokol byla upravená letadla ze závěru čtyřicátých let a z počátku let padesátých, zatímco L-200 Morava byla nově vyvinuta. SSSR se zajímalo o Moravy. Celkem bylo do SSSR dodáno 181 Morav ve dvou verzích, což nesplnilo optimistické očekávání, žeČeskoslovensko by jich mohlo prodat 2250. Československo nemělo tak vysoké potřeby jako byl počet vyrobených letadel. To je důvod, proč se činily pokusy prodat Moravy do zahraničí. Pro socialistické státy bylo těžké uspět na britském trhu, a to nejen zdůvodu Studené války. Československé úřady uvítaly pokus kapitána Edwarda L. Mola z Britské letecké společnosti o dovoz letadel Aero 45s (Super Aero). Ale vyskytl se velký problém se získáním Britského osvědčení letové způsobilosti. Navzd
Název v anglickém jazyce
The Export of Czechoslovak Planes to Great Britain in the First Half of the 1960s
Popis výsledku anglicky
According to the agreement among socialist states, Czechoslovak aircraft industry was specialized in the development of small tourist planes. At the beginning of the 1960s, there were three such types, which looked very promising for export: Aero 145, L-40 Meta Sokol and L-200 Morava. The Aero 145 and Meta Sokol were modified planes from the late 1940s and beginning of the 1950s, while the L-200 Morava was newly developed. USSR had interest for the Moravas. All in all, 181 Moravas were delivered into the USSR in two versions, which did not fulfil the optimistic prognosis that Czechoslovakia could sell 2250 of them. The domestic needs of Czechoslovakia were not as high as was the number of produced planes. That?s why there were attempts to sell the Moravas abroad. It was difficult for the socialist states to succeed on the British market. The Czechoslovak authorities welcome an attempt of the Captain Edward L. Mole of the British Aircraft Trade Group to deliver the Aero 45S (Super Aero)
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AB - Dějiny
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Věda a technika v Československu v 60. letech 20. století
ISBN
978-80-7037-203-6
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
25-38
Počet stran knihy
450
Název nakladatele
Národní technické muzeum
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—