Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Automobily Tatra mezi šlechtickými zákazníky. Podnikatelské aktivity rodiny Ringhofferů v automobilovém průmyslu a využití vazeb na šlechtické prostředí

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F19%3AN0000005" target="_blank" >RIV/00023299:_____/19:N0000005 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Automobily Tatra mezi šlechtickými zákazníky. Podnikatelské aktivity rodiny Ringhofferů v automobilovém průmyslu a využití vazeb na šlechtické prostředí

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Podnikání rodiny Ringhofferů ve strojírenství bývá v Čechách spojováno zejména s výrobou nákladních a osobních vagonů, tramvají, strojních komponentů pro pivovarnický průmysl. Spojení rodiny s automobilovým podnikáním bývá zpravidla datováno fúzí s kopřivnickou vagonkou z poloviny 20. let 20. Století, které trvalo po dvě další desetiletí do roku 1945. Mohlo by se zdát, že jde o poměrně krátkou epizodu a to zejména vzhledem k předchozí dlouholeté strojírenské tradici firmy Ringhoffer. K podnikatelským záměrům v oblasti automobilového průmyslu musíme ale připočítat i pokus o účast na automobilové výrobě ve spojení s První českomoravskou továrnou na stroje z roku 1907. Ringhofferové ze společného podniku nakonec vystoupili, ale i tak stáli u počátků automobilismu u nás. Za prvního majitele vozu v hlavním městě je považován Franz IV. Ringhoffer, který se se svým samohybem neznámé značky objevil v Praze v roce 1897. Ringhofferovo prvenství ve vlastnictví automobilu v Praze potvrzuje i přidělená značka N-1 v prvním pražském seznamu automobilů z roku 1911. První setkání s automobilem z Kopřivnice byl nákup vozu NW A – Vierer z roku 1900. Další příslušník rodiny baron Friedrich von Ringhoffer posuzoval pro zemské místodržitelství v Praze začátkem 20. století způsobilost vozů pro provoz po českých silnicích. Od ledna 1923 se otevřela další kapitola spojení Ringhofferů s automobilovým průmyslem. Ringhofferové akciově vstoupili do kopřivnické vagonky a vlastnicky ji ovládli. Svých bohatých kontaktů ve šlechtických kruzích Ringhofferové využili pro prodej svých vozů. Osobně se zákazníky z řad šlechty korespondovali, zjišťovali jejich požadavky, zkušenosti s vozy značka Tatra, nabízeli zvýhodněné ceny a vozy i sami těmto váženým zákazníkům předváděli. Mezi šlechtickými rody v českých zemích byla značka Tatra velmi rozšířenou. Ringhofferové tak prostřednictvím zákazníků z vyšších vrstev získali skvělou reklamu pro své vozy.

  • Název v anglickém jazyce

    Tatra cars among the aristocratic clientele. Business activities of the Ringhoffer family in the automotive industry and the use of connection to the aristocratic society

  • Popis výsledku anglicky

    In many people’s minds, Ringhoffer Company’s activities in mechanical engineering tend to be linked to the production of freight and passenger railway carriages, trams, and mechanical components used in beer brewing. Ringhoffer family’s connection with car production is usually dated by their company’s fusion with the Kopřivnice car and railway carriage factory, which took place in mid-1920s and lasted for two decades, until 1945. It may thus seem, especially given the previous long tradition of Ringhoffer Company’s engineering production, that this was a relatively short episode. We should, however, take into account that the Ringhoffer Company tried to venture into automobile production already in 1907, when it started to cooperate with the First Czech-Moravian Machine Factory. The Ringhoffers in the end abandoned the joint venture, but even so, they were among the earliest car producers in the Czech Lands. Moreover, it seems that Franz Ringhoffer IV owned the first automobile that appeared in the streets of Prague. He was seen in his self-propelling vehicle of unknown brand already in 1897. Ringhoffer’s primacy in car ownership is further attested by the registration number N-1, which his car received in the first Prague list of automobiles in 1911. His first encounter with a car made in Kopřivnice came in the form of purchase of NW A – Vierer car in 1900. Another member of the family, Baron Friedrich von Ringhoffer, was in early twentieth century asked by the Czech governorate to assess the suitability of automobiles for operating on Czech roads. In January 1923, there started a new chapter in the Ringhoffers’ relation to the car industry. The Ringhoffer Company bought shares of the Kopřivnice car and railway carriage factory and became its dominant owner. The Ringhoffers then used their numerous contacts in aristocratic circles to sell their cars. They exchanged personal correspondence with aristocratic clients, tried to assess their requirements and possible experiences with Tatra cars, offered reduced prices, and personally showed the cars to these valued customers. Tatra cars became very popular among aristocracy in the Czech Lands. Through their upper-class customers, Ringhoffers thus secured excellent advertisement for their cars.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Fenomén Ringhoffer. Rodina, podnikání, politika

  • ISBN

    978-80-7037-303-3

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    348-372

  • Počet stran knihy

    570

  • Název nakladatele

    Národní technické muzeum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly