Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Automobily Tatra v letech 1918 až 1945

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023299%3A_____%2F19%3AN0000006" target="_blank" >RIV/00023299:_____/19:N0000006 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Automobily Tatra v letech 1918 až 1945

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G. v severomoravské Kopřivnici, která své vozy vyráběla pod značkou NW, je nejstarší automobilkou v českých zemích. První osobní automobil, vůz NW Präsident, zde byl dokončen v květnu 1898. Až do konce první světové války však v továrně dominovala výroba železničních vagónů, množství vyráběných automobilů bylo velmi nízké a pohybovalo se maximálně v několika málo desítkách kusů ročně. S koncem války se rozpadla Rakousko-Uherská monarchie a Kopřivnice se stala součástí nově vzniklé Československé republiky. V obtížných poválečných hospodářských podmínkách bylo rychle zjevné, že další výroba kopřivnických automobilů je bez zcela nové výrobní i obchodní politiky a zejména bez rozsáhlých investic neudržitelná. Změny přišly rychle, z Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G., se stala Kopřivnická vozovka, a. s. a od roku 1919 nesly kopřivnické automobily místo původní značky NW novou značku Tatra. V letech 1921 až 1923 byla v rámci podniku postavena nová automobilka a ve stejné době do podniku majetkově vstoupil koncern Ringhoffer, aby zde rychle nabyl dominantní vliv. Po několikaletém působení v Rakousku se do továrny vrátil konstruktér Hans Ledwinka, který do výroby připravil zcela nový automobil, který se stal nejvýznamnějším konstrukčním mezníkem v dlouholeté historii závodu. Malý automobil Tatra 11, představený veřejnosti na pražském Autosalonu v dubnu 1923, měl tehdy neobvyklou konstrukci s vpředu umístěným plochým vzduchem chlazeným motorem, páteřovým rámem tvořeným ocelovou troubou a výkyvnými polonápravami hnaných zadních kol. Z konstrukce Tatry 11 v následujících letech přímo vycházela většina dalších meziválečných kopřivnických osobních automobilů, nákladní vozy Tatra těží z této konstrukce dodnes. Samostatnou kapitolu v dějinách továrny tvořily aerodynamické osobní automobily s osmiválcovým vzduchem chlazeným motorem umístěným vzadu. Tento koncept se poprvé objevil v roce 1934 u vozu Tatra 77 a do konstrukční a stylistické dokonalosti byl dotažen u Tatry 87, uvedené na trh v roce 1938. V letech 1918 až 1945 vyrobila kopřivnická automobilka zhruba 50 tisíc osobních a necelých 14 tisíc užitkových automobilů a měla výrazný podíl na motorizaci meziválečného Československa. Osobní automobily firma nabízela svým zákazníkům ve více než dvaceti různých typech, od malých vozů litrové třídy, až po luxusní šestilitrové dvanáctiválce. Užitkové automobily Tatra byly rovněž schopny uspokojit téměř jakýkoliv požadavek trhu. Po vypuknutí války se produkce továrny plně zaměřila na válečné dodávky, na nákladní automobily a motory pro vojenskou techniku. Mrazy na východní frontě stály v roce 1942 u kolébky jednoho z nejslavnějších automobilů Tatra, třínápravového nákladního vozu Tatra 111 s nosností 6,5 až 8 tun, který se stal základem poválečné výroby továrny.

  • Název v anglickém jazyce

    Tatra Automobiles from 1918 to 1945

  • Popis výsledku anglicky

    The Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G., located in north Moravian town of Kopřivnice, which produced its cars under the ‘NW’ brand, was the first car producer in the Czech Lands. It produced its first car, the ‘NW Präsident’, already in May 1989. Until the end of the First World War, however, the company’s production was dominated by railway carriages and its automobile output was low, amounting only to several dozen automobiles a year. At the end of the war, the Austro-Hungarian Monarchy broke up and Kopřivnice became part of the new Czechoslovak Republic. Under these new conditions, it quickly became apparent that without a substantial overhaul of production and business policy, and especially without some massive investments, car production could not be sustained. Changes came quickly and the Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, A. G. became ‘Kopřivnická vozovka. a.s.’ [Kopřivnice Car Company, Ltd.]. In 1919, the old brand name ‘NW’ was then replaced by a new name, Tatra. In 1921–1923, a new car production hall was built within the company’s compound. At the same time, the Ringhoffer Company joined the enterprise and quickly became dominant. After several years spent working in Austria, Hans Ledwinka came back and soon prepared a fully new automobile, which became the most important model in the long history of the company. The small Tatra 11, presented to the public at the Prague car show in April 1923, had an unusual construction in that it had an air-cooled engine in the front, a spine-like frame consisting of a steel pipe, and powered rear wheels attached to pivoting half-axles. In the years that followed, Tatra 11 became the foundation of most other interwar models of cars produced in Kopřivnice and Tatra lorries are based on this construction to this day. A separate chapter in the history of the factory consists in the aerodynamic passenger cars with eight-cylinder, air-cooled engine located in the back. This concept appeared for the first time in the 1934 model Tatra 77 and was perfected both in construction and style in Tatra 87, a model that was introduced in 1938. In 1918–1945, the car factory in Kopřivnice had produced approximately 50,000 passenger cars and just under 14,000 utility automobiles. The company played an important role in the motorisation of interwar Czechoslovakia. It offered over twenty different types of passenger automobiles, all the way from small, 1 litre cars to luxurious, 6 litre and 12-cylinder vehicles. Tatra utility cars could likewise respond to almost any demand of the market. After the outbreak of the war, the factory’s production focused almost exclusively on war-supplies, that is, on lorries and engines for military vehicles. In 1942, freezing temperatures on the Eastern Front led to the development of one of the most famous Tatra automobiles, the three-axle Tatra 111 lorry with a loading capacity of 6.5 to 8 tons, which became the foundation of the factory’s post-war production.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Fenomén Ringhoffer. Rodina, podnikání, politika

  • ISBN

    978-80-7037-303-3

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    334-347

  • Počet stran knihy

    570

  • Název nakladatele

    Národní technické muzeum

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly