Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Řeč plakátu 1890-1938

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F22%3AN0000031" target="_blank" >RIV/00023442:_____/22:N0000031 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Řeč plakátu 1890-1938

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Doprovodná publikace stejnojmenné výstavy představuje plakát jako vizuální komunikační médium, které používá specifickou řeč, propojující obraz a text. Plakát slouží ke sdělení informace s krátkodobým významem, proto vychází z bezprostředního, dobově aktuálního jazyka, srozumitelného napříč širokým sociálním spektrem. Sémantika plakátového sdělení často také využívá strukturování informace, obrazové reference a schémata, jimiž orientuje sdělení k cílenému publiku (profesní, národnostní či genderové skupiny). Pro různé účely plakát používá jiné typy řeči, avšak některá jeho klišé fungují univerzálně. Cílem publikace, stejně jako výstavy, bylo představit jazyk plakátu v různých způsobech komunikace a rolích, které plnil – jako médium, sloužící umění, obchodu a ideologii. Specifické typy obrazových sdělení představují nejen chef-d´oeuvres Uměleckoprůmyslového musea v Praze, jehož unikátní, více než třicetitisícová sbírka patří mezi nejstarší a nejvýznamnější evropské sbírky plakátu, ale i artefakty běžné produkce z období 1890 – 1938 s důrazem na díla české a středoevropské provenience. Obrazový doprovod publikace i její členění vychází z obsahu výstavy, kniha navíc téma plakátu přibližuje tematickými statěmi, zohledňujícími jak obecnější problematiku - kritickou reflexi plakátu v Čechách, způsoby uplatnění plakátu v městském prostředí, proměnu jazyka plakátu, tak i úzce zaměřená témata, jako meziválečnou reklamní scénu, osvětový plakát či plakáty propagující umění.

  • Název v anglickém jazyce

    The Language of Poster 1890-1938

  • Popis výsledku anglicky

    The accompanying publication of the exhibition of the same name presents the poster as a visual communication medium that uses a specific language linking image and text. The poster is used to communicate information with short-term meaning, and is therefore based on an immediate, contemporary language that can be understood across a wide social spectrum. The semantics of the poster message often also uses information structuring, visual references and schemas to orient the message to the target audience (professional, national or gender groups). The poster uses different types of language for different purposes, but some of its clichés work universally. The aim of the publication, as well as the exhibition, was to present the language of the poster in the different modes of communication and the roles it fulfilled - as a medium serving art, commerce and ideology. The specific types of visual messages are represented not only by the chef-d'oeuvres of the Museum of Decorative Arts in Prague, whose unique collection of more than 30,000 is one of the oldest and most important European collections of posters, but also by artifacts of common production from the period 1890-1938, with an emphasis on works of Czech and Central European provenance. In addition, the book introduces the topic of posters through thematic essays, which take into account both more general issues - critical reflection on posters in Bohemia, the ways of using posters in urban environments, the transformation of the language of posters, and more narrowly focused topics such as the interwar advertising scene, educational posters and posters promoting art.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Plakát jako nástroj komunikace a kulturně-historický pramen: vizuální médium proměn národní kulturní identity v letech 1880-1938, postupy jeho ochrany, uchování a zpřístupnění</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7101-211-5

  • Počet stran knihy

    255

  • Název nakladatele

    Uměleckoprůmyslové museum v Praze

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy