Řeč plakátu 1890-1938
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023442%3A_____%2F22%3AN0000032" target="_blank" >RIV/00023442:_____/22:N0000032 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Řeč plakátu 1890-1938
Popis výsledku v původním jazyce
Výstava představila plakát jako vizuální komunikační médium, které používá specifickou řeč, propojující obraz a text. Plakát slouží ke sdělení informace s krátkodobým významem, proto vychází z bezprostředního, dobově aktuálního jazyka, srozumitelného napříč širokým sociálním spektrem. Sémantika plakátového sdělení často také využívá strukturování informace, obrazové reference a schémata, jimiž orientuje sdělení k cílenému publiku (profesní, národnostní či genderové skupiny). Pro různé účely plakát používá jiné typy řeči, avšak některá jeho klišé fungují univerzálně. Cílem výstavy bylo představit jazyk plakátu v různých způsobech komunikace a rolích, které plnil – jako médium, sloužící umění, obchodu a ideologii. Specifické typy obrazových sdělení představují nejen chef-d´oeuvres Uměleckoprůmyslového musea v Praze, jehož unikátní, více než třicetitisícová sbírka patří mezi nejstarší a nejvýznamnější evropské sbírky plakátu, ale i artefakty běžné produkce z období 1890 – 1938 s důrazem na díla české a středoevropské provenience. Výstava prezentovala 260 plakátů a 20 dalších exponátů (uměleckých časopisů a obálek) ve třech tematických blocích: Umění, Reklama, Ideologie.
Název v anglickém jazyce
The Language of Poster 1890 - 1938
Popis výsledku anglicky
The exhibition presented the poster as a visual communication medium that uses a specific language, linking image and text. The poster is used to communicate information with short-term meaning, therefore it is based on an immediate, contemporary language that can be understood across a wide social spectrum. The semantics of the poster message often also uses information structuring, visual references and schemas to orient the message to the target audience (professional, national or gender groups). The poster uses different types of language for different purposes, but some of its clichés work universally. The aim of the exhibition was to present the language of the poster in the different modes of communication and the roles it has fulfilled - as a medium serving art, commerce and ideology. The specific types of visual messages are represented not only by the chef-d'oeuvres of the Museum of Decorative Arts in Prague, whose unique collection of more than 30,000 is one of the oldest and most important European collections of posters, but also by artifacts of common production from the period 1890-1938, with an emphasis on works of Czech and Central European provenance. The exhibition presented 260 posters and 20 other exhibits (art magazines and covers) in three thematic blocks: Art, Advertising, Ideology.
Klasifikace
Druh
E<sub>krit</sub> - Výstava s kritickým katalogem
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/DG18P02OVV011" target="_blank" >DG18P02OVV011: Plakát jako nástroj komunikace a kulturně-historický pramen: vizuální médium proměn národní kulturní identity v letech 1880-1938, postupy jeho ochrany, uchování a zpřístupnění</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Praha, Uměleckoprůmyslové museum v Praze
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
2
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce