Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Effects of diversity in olfactory environment on children’s sense of smell

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F18%3A43919319" target="_blank" >RIV/00023752:_____/18:43919319 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.nature.com/articles/s41598-018-20236-0" target="_blank" >https://www.nature.com/articles/s41598-018-20236-0</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1038/s41598-018-20236-0" target="_blank" >10.1038/s41598-018-20236-0</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Effects of diversity in olfactory environment on children’s sense of smell

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Diversity in children’s everyday olfactory environment may affect the development of their olfactory abilities and odor awareness. To test this, we collected data on olfactory abilities using the Sniffin’ Sticks and odor awareness with Children’s Olfactory Behaviors in Everyday Life Questionnaire in 153 preschool children and retested them one and a half year later. Parents completed an inventory on children’s exposure to a variety of odors and on their own odor awareness using the Odor Awareness Scale. We controlled for the effects of age and verbal fluency on the children’s performance. We found that the children’s odor identification and discrimination scores differed as a function of parental odor awareness. Although these effects were rather small, they were commensurate in size with those of gender and age. To the best of our knowledge, this study is the first to present evidence that diversity in children’s olfactory environment affects variation in their olfactory abilities and odor awareness. We suggest that future studies consider the long-term impact of perceptual learning out of the laboratory and its consequences for olfactory development.

  • Název v anglickém jazyce

    Effects of diversity in olfactory environment on children’s sense of smell

  • Popis výsledku anglicky

    Diversity in children’s everyday olfactory environment may affect the development of their olfactory abilities and odor awareness. To test this, we collected data on olfactory abilities using the Sniffin’ Sticks and odor awareness with Children’s Olfactory Behaviors in Everyday Life Questionnaire in 153 preschool children and retested them one and a half year later. Parents completed an inventory on children’s exposure to a variety of odors and on their own odor awareness using the Odor Awareness Scale. We controlled for the effects of age and verbal fluency on the children’s performance. We found that the children’s odor identification and discrimination scores differed as a function of parental odor awareness. Although these effects were rather small, they were commensurate in size with those of gender and age. To the best of our knowledge, this study is the first to present evidence that diversity in children’s olfactory environment affects variation in their olfactory abilities and odor awareness. We suggest that future studies consider the long-term impact of perceptual learning out of the laboratory and its consequences for olfactory development.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LO1611" target="_blank" >LO1611: Udržitelnost pro Národní ústav duševního zdraví</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Scientific Reports

  • ISSN

    2045-2322

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    8

  • Číslo periodika v rámci svazku

    February

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    "Article Number: 2937"

  • Kód UT WoS článku

    000424871500004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85042010570