Virtuální město pro kognitivní trénink v ekologicky validním prostředí
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00023752%3A_____%2F22%3A43920945" target="_blank" >RIV/00023752:_____/22:43920945 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/Psychiatrie_2022/Psychiatrie_3_2022/fajnerova_Psychiatrie_3_2022.pdf" target="_blank" >https://www.tigis.cz/images/stories/psychiatrie/Psychiatrie_2022/Psychiatrie_3_2022/fajnerova_Psychiatrie_3_2022.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Virtuální město pro kognitivní trénink v ekologicky validním prostředí
Popis výsledku v původním jazyce
Hlavním cílem sdělení je představit odborné veřejnosti tréninkový program VRcity, který umožňuje komplexní trénink kognitivních schopností v prostředí virtuálního města. Tento program byl testován u skupiny zdravých seniorů. Na základě vybraných výsledků sdělení demonstruje validitu jednotlivých paradigmat a hlavní principy uplatňované u tréninkového systému (využití herních scénářů) i jednotlivých her (efekt nastavitelných parametrů pro úpravu náročnosti na výkon testovaných osob). Úkoly simulují běžné činnosti s cílem zvýšit ekologickou validitu tréninku. Navržený systém navíc umožňuje využití komplexní formy kognitivního tréninku kombinující opakování úkolů se zvyšující se náročností s nácvikem strategií potenciálně přenositelných do běžného života trénované osoby. Tréninkový program je navržen nejen pro populaci seniorů pro vytvoření kognitivní „rezervy“, ale umožňuje i uplatnění u klinických skupin s důrazem na neurodegenerativní onemocnění a psychiatrické populace s přítomným kognitivním deficitem.
Název v anglickém jazyce
Virtual city for cognitive training in ecologically valid environment
Popis výsledku anglicky
The main aim of this paper is to present to professional community a training application VRcity, which enables comprehensive training of cognitive abilities in the virtual city environment. The program was tested in the population of healthy seniors. Based on selected results, we demonstrate the validity of individual paradigms, main principles applied in the training system in general (use of game scenarios) or in individual serious games (the effect of adjustable parameters on the performance of the tested person in terms of increasing difficulty level). The tasks are designed as simulations of daily activities in order to increase the ecological validity of the training. In addition, the proposed system allows the use of cognitive training combining repetition of tasks with increasing difficulty and the practice of strategies potentially transferable to everyday activities. The training program is designed not only for the elderly population to form a cognitive „reserve“, it can be utilized also in clinical groups with an emphasis on neurodegenerative diseases and psychiatric disorders with cognitive symptoms.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50103 - Cognitive sciences
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/TL01000309" target="_blank" >TL01000309: Virtuální město - baterie her pro kognitivní trénink a nácvik každodenních činností v ekologicky validním virtuálním prostředí</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychiatrie
ISSN
1211-7579
e-ISSN
—
Svazek periodika
26
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
98-104
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85151416446