Blíž k fantazii než k realitě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00088404%3A_____%2F19%3AN0000007" target="_blank" >RIV/00088404:_____/19:N0000007 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Blíž k fantazii než k realitě
Popis výsledku v původním jazyce
Expozice Galerie Vladimíra Preclíka prezentovala výběr děl umělce z let 1960–1968, z období, které patřilo k tvůrčím vrcholům této výrazné osobnosti české sochařské scény druhé poloviny 20. století. Počátky umělecké tvorby Vladimíra Preclíka (1929–2008) byly úzce spjaty s Hradcem Králové, kde se vyučil řezbářem. Sochařskou zručnost získal studiem na Vyšší průmyslové škole sochařsko-kamenické v Hořicích v Podkrkonoší a rozvinul na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (ateliér prof. J. Wagnera). V 60. letech exceloval jako portrétista a svá díla prezentoval na prvních individuálních a kolektivních výstavách skupiny Trasa 54, jejímž byl členem. Po roce 1960 nastalo pro V. Preclíka v mnoha ohledech velmi intenzivní umělecké období, které zásadně a pozitivně ovlivnil stipendijní pobyt ve Francii v roce 1965. Hlavním společným jmenovatelem tehdejší tvorby se stal materiál. Umělci učarovalo dřevo – tradiční sochařský materiál, který mu umožnil spojit starou řezbářskou tradici s novými sochařskými tendencemi. Svým přístupem autor vytvořil novou vizuální řeč, v níž kladl důraz na estetickou kvalitu soch/objektů z hlediska formy i barevného zpracování. Ve dřevě realizoval mnoho klíčových témat, která vyústila ve vznik sochařských cyklů Vertikální kompozice, Klenotnice, Konkréty, Antistroje a Stará provensálská města.
Název v anglickém jazyce
Closer to imagination than to reality
Popis výsledku anglicky
The exhibition of Vladimír Preclík Gallery presented a selection of artist´s artworks from the period 1960–1968 that belonged to the creative highlights this distinctive personality of Czech sculpture scene in the late 20th century. The beginnings of Vladimír Preclík´s artistic work were closely connected with Hradec Králové where he was taught to be a carver. He gained sculptural skills at the Higher Technical School of Sculpture and Stonecutting in Hořice v Podkrkonoší, and at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague (Prof. J. Wagner´s studio). In the 1960s he excelled as a portraitist and presented his works at the first individual and collective exhibitions of Trasa 54, which he was a member. After 1960, there was Preclík´s very intensive artistic period, which was fundamentally and positively influenced by the scholarship in France in 1965. The main common feature that time creation was material. The artist was enchanted by wood – a traditional sculptural material that allowed him to combine the old carving tradition with the new sculptural tendencies. With this approach the author created a new visual language in which he emphasized the aesthetic quality of sculpture/objects in terms of form and colour processing. In wood he realized a number of key motives which resulted in the creation of sculptural cycles – Vertical Compositions, Treasuries, Concrets, Anti-Machines and Old Provencal Cities.
Klasifikace
Druh
E<sub>nekrit</sub> - Výstava
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Místo konání akce
Hradec Králové
Stát konání akce
CZ - Česká republika
Datum zahájení akce
—
Datum ukončení akce
—
Celkový počet účastníků
1
Počet zahraničních účastníků
—
Typ akce podle státní přísl. účastníků
CST - Celostátní akce