Sarriho opera Didone v Brně (1734) a její rekonstrukce pro novodobé provedení (2014)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F14%3A%230001703" target="_blank" >RIV/00094862:_____/14:#0001703 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Sarriho opera Didone v Brně (1734) a její rekonstrukce pro novodobé provedení (2014)
Popis výsledku v původním jazyce
Podnětem ke vzniku studie byla příprava hudebního materiálu pro novodobé provedení opery Didone od Domenica Sarriho, a sice její brněnské verze z roku 1734. Sarri složil operu Didone abbandonata roku 1724 v Neapoli na libreto Pietra Metastasia a roku 1730 ji upravil pro Benátky, kde byla provedena s přidanými áriemi od Baldassara Galuppiho. Pro brněnské provedení byla opera zásadně pozměněna. Genese brněnského libreta se odvíjí od Metastasiových úprav textu pro zhudebnění od Tommasa Albinoniho (Benátky1725) k provedení Albinoniho opery ve Vratislavi roku 1726 a dále k její pražské verzi od Antonia Denzia z roku 1731. Hudba k brněnské Didone je založena na Sarriho úpravě díla pro Benátky roku 1730 (verze zaznamenaná v partituře, ale nikoli v libretu),s výjimkou tří árií, který byly v Brně nově přidány. Jedna z těchto cizích árií pochází z opery Nel perdono la vendetta od Giovanniho Porty (Benátky 1728, Holešov 1739), jejíž hudba se nedochovala. 18 árií a většina recitativů z brněnské
Název v anglickém jazyce
Sarri´s Opera Didone in Brno (1734) and it´s Restoration for the modern Production (2014)
Popis výsledku anglicky
The study was initiated in connection to the restoration and preparation of sheet music for the modern production of the opera Didone by Domenico Sarri (the version Brno 1734). Sarri wrote Didone abbandonata in 1724 in Naples, setting the libretto by Pietro Metastasio; he re-wrote it in 1730 for Venice where it was performed with added arias by Baldassaro Galuppi. The opera was substantially changed for the Brno production. The genesis of this Brno libreto follows from Metastasio´s adjustments for Tommaso Albinoni´s setting (Venice 1725), to the production of Albinoni´s opera in Wroclaw 1726 and the Prague version of 1731 by Antonio Denzio. The music of Didone from Brno is based on Sarri´s re-adjustment for Venice in 1730 (a version recorded in the score but not in the libretto) with the exception of three arias which were newly added in Brno. One of these foreign arias comes from the opera Nel perdono la vendetta by Giovanni Porta (Venice 1728, Holešov 1739) the music of which is lost
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Opus musicum
ISSN
0862-8505
e-ISSN
—
Svazek periodika
46
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
18-30
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—