Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Bouře Svatopluka Čecha a její zhudebnění: Vítězslav Novák: II. díl

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094862%3A_____%2F18%3AN0000011" target="_blank" >RIV/00094862:_____/18:N0000011 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Bouře Svatopluka Čecha a její zhudebnění: Vítězslav Novák: II. díl

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Otázka žánru Novákovy Bouře byla aktuální již pro dobovou hudební kritiku. Nezvyklá polarita a poměr vokálního a orchestrálního prvku přivedly Bouři do kontextu žánru symfonické básně, symfonie, kantáty i opery. Na bázi recepčně estetického přístupu byl proveden výzkum dobových kritických reflexí a skladatelem uplatněných kompozičních technik, jež se staly hlavním determinantem pro žánrovou klasifikaci Novákovy Bouře. Díla Novákových předchůdců (Zdeněk Fibich, Josef Bohuslav Foerster, František Neumann) komponovaná na tutéž textovou předlohu vykazují vzájemnou rozdílnost v žánru, v kompozičních postupech a poukazují rovněž na rozdílný horizont estetických zkušeností a norem. Přestože se zmíněnými kompozicemi sdílí Novákova Bouře zapojení vokálně-orchestrálního aparátu, přece se jedná o dílo naprosto rozdílného pojetí. Dobové reflexe mluvily o Bouři jako o díle symfonickém (symfonie, symfonická báseň), zatímco novější literatura tuto skladbu charakterizuje většinou jako dramatickou kantátu či jako syntézu programní hudby s hudebně dramatickými žánry. Významová převaha orchestrální složky a způsob Novákovy motivicko-tematické práce, jenž je syntézou principů lisztovských a wagnerovských, ovšem dokazují, že skladatel svou Bouří záměrně navazoval na novoromantickou tradici symfonického žánru a vědomě se snažil popřít příbuznost s žánrem operním a kantátovým.

  • Název v anglickém jazyce

    The Tempest by Svatopluk Čech and its musical settings: Vítězslav Novák: II. part

  • Popis výsledku anglicky

    The issue of genre of Novák's Bouře (The Tempest) was topical even for the contemporary music critics.Unusual polarity and the proportions of vocal and orchestral components has brought Bouře to the context of the genre of symphonic poem, symphony, cantata and opera. A reasearch was performed based on the contemporary critical reviews, analysed in terms of the aesthetics of reception, and on the analysis of compositional techniques, applied by the composer, which became the main determinant for the genre classification of Novák's Bouře. The works by Novák's predecessors (Zdeněk Fibich, Josef Bohuslav Foerster, František Neumann), setting the same text, show differences in genre, compositional approaches as well as a different horizon of aesthetic experience and standards. Despite the fact that Novák's Bouře and the abovementioned compositions share the involvement of vocal-orchestral apparatus, the work has an absolutely different conception. Contemporary reviews mentioned Bouře as a symphonic work (symphony, symphonic poem), while recent literature characterizes the composition mostly as a dramatic cantata or a synthesis of programme music and music drama genres. A significant prevalence of orchestral component and the way Novák worked with motifs and themes, making a synthesis of Liszt's and Wagner's principles, however shows that in Bouře, the composer intentionally continued the neo-Romantic tradition of symphonic genre and conciously tried to repel any relationship to the genre of opera and cantata.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Opus musicum: hudební revue

  • ISSN

    0862-8505

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    50

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    38-50

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus