Nezávislá identita. Vývoj grafického designéra na Slovensku po roce 1989
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F17%3AN0000016" target="_blank" >RIV/00094871:_____/17:N0000016 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Nezávislá identita. Vývoj grafického designéra na Slovensku po roce 1989
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se dívá na současnou úlohu grafického designéra na Slovensku skrze mapování vývoje jeho identity v rámci jednotlivých generací absolventů ateliérů grafického designu na bratislavské Vysoké škole výtvarných umění. Cílem textu je poukázat na úzkou profilaci grafického designéra na Slovensku v rámci kultury a lokálního podnikání, stejně jako definovat, na základě jakých společenských a profesních vlivů k tomu došlo. Sleduji profesní aktivity samotných grafických designérů a institucí a porovnávám jejich vliv na vývoj současné identity. Reflexe a definice grafického designéra v rámci komunity absolventů grafického designu se rozvinula nezávisle a odděleně od institucionálního začlenění oboru v rámci hospodářských a politických struktur. Současný model, který se vyvinul do převažujícího freelancingu, hodnotím jako limitující pro další rozvoj profese designéra, podobně se mi jeví jako problematická rovněž implementace této profese do veřejné sféry a její vliv na rozvoj postsocialistické společnosti.
Název v anglickém jazyce
Independent identity. Graphic designers in Slovakia after 1989
Popis výsledku anglicky
This contribution views the current role of graphic designers in Slovakia through the mapping of the development of their identity in the community of the graduates of the Graphic Design Studios at the Academy of Fine Arts and Design (VŠVU) in Bratislava. The main objective of this study is to point out the narrow profiling of graphic designers in Slovakia within culture and local business, as well as to define on the basis of what social and professional influences this occurred. The author observes the development at the level of activities of both individual graphic designers and institutions, comparing their influence on the evolution of designers’ identity. The reflection upon and definition of graphic designers within the community of graphic design graduates developed independently and separately from the institutional incorporation of the discipline in economic and political structures. The author considers the current model which has evolved into the now-prevalent freelancing restricting for the further development of the designer profession, along with its problematic implementation into the public sphere and its influence on the development of post socialist society.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
2017
Číslo periodika v rámci svazku
76
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
124-136
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—