Proč se v supermarketu nerozhodovat podle obrázku na krabici od mléka. Vliv edukačních programů v galeriích a muzeích umění na vizuální gramotnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00094871%3A_____%2F19%3AN0000024" target="_blank" >RIV/00094871:_____/19:N0000024 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx" target="_blank" >http://www.moravska-galerie.cz/moravska-galerie/o-galerii/bulletin-mg.aspx</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proč se v supermarketu nerozhodovat podle obrázku na krabici od mléka. Vliv edukačních programů v galeriích a muzeích umění na vizuální gramotnost
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá důležitostí vizuální gramotnosti v současném světě a nastiňuje možnosti, jak tuto schopnost získávat a rozvíjet prostřednictvím programů, které v galeriích a muzeích umění připravují lektorská oddělení. Důraz přitom klade na dětského diváka, který je různými prostředky používanými k vizuální komunikaci a ovlivňování rozhodování jedince nezranitelnější. V úvodu text shrnuje, co myslíme pojmem současná vizuální kultura a vizuální gramotnost. Příspěvek přináší zjednodušenou formulaci tohoto pojmu a dostává se ke svému jádru: jak mohou k učení se vizuální gramotnosti dopomáhat edukační a další programy v galeriích a muzeích umění. Na příkladech konkrétních uměleckých děl uvádí, jakým způsobem je schopen vizuálně gramotný člověk takováto díla vnímat a interpretovat. Jednotlivé konkrétní příklady dává do kontextu reklamy na Coca-Colu, díky čemuž dokazuje provázanost analýzy obrazu nehledě na účel, za jakým byl tento obraz vytvořen. Dokazuje, že je lze analyzovat stejným způsobem, jaký je předkládán návštěvníkům galerijních programů a díky této analýze se naučit lépe se ve vizuálně složitém světě orientovat.
Název v anglickém jazyce
Why You Should Avoid Making Decisions Based on a Picture on a Box of Milk in the Supermarket. The Influence of Museums anf Galleries on Visual Literacy
Popis výsledku anglicky
The contribution is entitled Why You Should Avoid Making Decisions Based on a Picture on a Box of Milk in the Supermarket. The Influence of Museums and Galleries on Visual Literacy deals with the importance of visual literacy in today’s world and outlines the options of how to attain and develop this ability through programmes prepared by educational departments in galleries and art museums. An emphasis is laid on the child visitor who is the most vulnerable to various means used in visual communication to influence decision making. In the introduction the text summarises what we understand by the notion of visual culture and visual literacy. The contribution provides a simplified formulation of the term and gets to its core: how educational and other programmes in galleries and art museums can help in learning visual literacy. Using examples of concrete works of art it shows in which way a visually literate individual can perceive and interpret these works. The individual examples are set in the context of a Coca-Cola advertisement, by which it demonstrates the interlinking of image analysis regardless of the purpose for which the image was created. It confirms that it can be analysed in the same way as is presented to visitors of gallery programmes and thanks to this analysis learn to better orient oneself in a visually complicated world.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60401 - Arts, Art history
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Bulletin Moravské galerie v Brně
ISSN
0231-5793
e-ISSN
—
Svazek periodika
79
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
4-19
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—