Využití 3D modelů v chirurgii – iniciální zkušenost klinického pracoviště
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F00098892%3A_____%2F23%3A10158383" target="_blank" >RIV/00098892:_____/23:10158383 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61989592:15110/23:73623470 RIV/61989592:15120/23:73623470
Výsledek na webu
<a href="http://laparoskopia.info/pdf/CASO-4-2023.pdf" target="_blank" >http://laparoskopia.info/pdf/CASO-4-2023.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití 3D modelů v chirurgii – iniciální zkušenost klinického pracoviště
Popis výsledku v původním jazyce
Úvod: 3D tisk ve zdravotnictví je inovativní technologie, která má obrovský potenciál. Spektrum využití je široké, od tvorby náhrad tkání a nástrojů přes detailní plánovaní složitých operaci až po využití ve výuce mediků nebo mladších kolegů. Využití ve výuce bylo primárním cílem naší studie, kdy jsme srovnávali výuku s a bez 3D modelů a hodnotili její přínos ve smyslu vědomostí a zpětné vazby studentů. Výsledky: Studenti využívající 3D modely po celu dobu výuky, měli z obecné chirurgie 8.5 bodů (85%), z anatomie 8.4 bodů (84%) a ze znalosti chirurgických postupů 7.2 bodů (72%). Naopak studenti klasické výuky dosahovali průměrné znalosti z obecné chirurgie 7.8 bodů (78%), z anatomie 6.6 bodů (66%) a z chirurgických postupů jen 4.5 bodů (45%). V první uvedené skupině je významné zlepšení. Závěr: Celkově lze říct, že 3D modely obohacují výukový proces, podporují kreativitu, aktivní učení a přibližují abstraktní koncepty studentům. Tato technologie je stále více dostupná a stává se důležitým nástrojem v pedagogickém prostředí.
Název v anglickém jazyce
Using of 3D model in Surgery – first experience on clinical workplace
Popis výsledku anglicky
Introduction: 3D printing in healthcare is an innovative technology that has enormous potential. The spectrum of applications is wide, from the creation of tissue and instrument replacements to the detailed planning of complex surgeries to the use in teaching medical students or junior colleagues. The use in teaching was also the primary aim of our study, where we compared teaching with and without 3D models and evaluated its benefits in terms of knowledge and also feedback from students. Results: Students with 3D models available throughout the entire course had 8.5 points (85%) in general surgery, 8.4 points (84%) in anatomy, and 7.2 points (72%) in knowledge of surgical procedures. On the other hand, students in regular lessons had the average knowledge score 7.8 points (78%) in general surgery, 6.6 points (66%) in anatomy, and only 4.5 points (45%) in surgical procedures. We can observe a significant improvement compared to students with 3D models available throughout the entire course. Conclusion: This technology is becoming increasingly available and is becoming important tool in the pedagogical environment.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
30212 - Surgery
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Miniinvazívna chirurgia a endoskopia chirurgia súčasnosti
ISSN
1336-6572
e-ISSN
—
Svazek periodika
27
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
5
Strana od-do
16-20
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—